Menu
JIJ! Toetsen om van te leren
JIJ! Toetsen om van te leren

Referenties JIJ! voor het voortgezet onderwijs

Wat vinden scholen van JIJ!? Lees de ervaringsverhalen!

Een groeiend aantal scholen maakt inmiddels gebruik van het JIJ! Leerlingvolgsysteem en/of onze trainings- en adviesmogelijkheden. Regelmatig vragen we docenten, schoolleiders en leerlingen wat zij van JIJ! vinden. Wij vinden het natuurlijk fijn om enthousiaste reacties te horen, maar ook tips en verbetermogelijkheden horen wij graag. Want zo kunnen wij jullie nog beter helpen bij doelgericht toetsen en evalueren.

Zo ervaart Het Eijkhagen College het JIJ! Leerlingvolgsysteem

Met de wens om in de brugklassen een goede nulmeting voor Nederlands af te nemen, introduceerde het Eijkhagen College in Landgraaf het JIJ! Leerlingvolgsysteem op school. De school is onderdeel van de Limburgse koepel SVOPL waar in totaal negen scholen onder vallen. Om de gelden vanuit het Nationaal Programma Onderwijs goed te besteden, heeft de koepel een aantal aandachtspunten benoemd waar de scholen gerichte acties aan ophangen. Een van die punten is de Nederlandse taal. Sectordirecteur vmbo-t en havo Margret Hacking vertelt hoe het gaat met de nulmeting.

Het afnemen van de toetsen is heel goed te doen voor collega's en voor leerlingen.
Margret Hacking - sectordirecteur Eijkhagen College, Landgraaf

JIJ! LVS ervaring Veluws College Mheenpark

John van Lith, adjunct-directeur van het Veluws College Mheenpark in Apeldoorn vertelt waarom zijn school is overgestapt op het JIJ! Leerlingvolgsysteem. Klik op de knop om zijn verhaal te lezen.

Je kunt leerlingen echt op maat gaan bedienen.
John van Lith - Adjunct-directeur Veluws College, Apeldoorn

JIJ! traject Toetsbeleid op het Mendelcollege

Minder toetsen, meer formatief handelen: het Mendelcollege in Haarlem staat op het punt nieuw toetsbeleid te implementeren. Rector-bestuurder Jan-Mattijs Heinemeijer vertelt hoe het nieuwe beleid tot stand is gekomen met hulp van de trainers van JIJ!. En, op welke manier ze de implementatie aanpakken en tegen welke uitdagingen ze aanlopen.

Neem de tijd en neem mensen mee in het maken van het toetsbeleidsplan.
Jan-Mattijs Heinemeijer - Rector-bestuurder Mendelcollege, Haarlem

Ervaring Petrus Canisius College JIJ! Toetsexpert training

“Als je minder toetst, moet de kwaliteit van je toetsen hoger zijn.” Het Petrus Canisius College (met 5 vestigingen in Alkmaar, Heiloo en Bergen) investeert structureel in toetskwaliteit. Afdelingsleider Ron Melchers legt uit hoe én waarom ze dat doen. Ook heeft hij tips voor andere schoolleiders die met het thema aan de slag willen.

Als je minder toetst, moet de kwaliteit van je toetsen hoger zijn.
Ron Melchers - Afdelingsleider Petrus Canisius College, Noord-Holland

JIJ! Training examencommissie Stichtse Vrije School Zeist

Sinds 2021 is iedere school in het voortgezet onderwijs verplicht om een examencommissie te hebben. Op veel scholen stoeien deze commissies echter nog met de invulling van hun rol. Conrector en examencommissievoorzitter Annelies den Ouden vertelt in een interview hoe ze daar op de Stichtse Vrije School in Zeist mee omgaan, en hoe onze training Examencommissie daarbij heeft geholpen.

Onze controlerende functie is ons duidelijker geworden.
Annelies den Ouden - Conrector en examencommissievoorzitter Stichtse Vrije School, Zeist

ISK Het Kwadrant werkt met NT2-toetsen in het JIJ! LVS

Één keer in de drie maanden gebruiken we de toetsen van JIJ! om de groei van een leerling te zien. We vinden het belangrijk dat het resultaat feitelijk is. De uitkomst geeft heel duidelijk aan: bij dit aspect zit je op A1 en bij dit op A2-niveau.

Het is een fijne insteek om met je leerlingen te kunnen kijken naar hun leerontwikkeling.
Kayleigh Saes - Pedagoog ISK Het Kwadrant, Weert

Ervaringsverhaal JIJ! training Formatief Evalueren

Een aantal jaar geleden besloot het Zuiderlicht College dat het tijd was voor verandering. Ze wilden afstappen van de traditionele toets-mentaliteit en zich meer richten op maatwerk en formatief evalueren. Dit vereiste niet alleen aanpassingen van leerlingen, ook docenten moesten hun aanpak herzien. Hoe heeft deze school dit aangepakt? Teamleider bovenbouw Sharon Boughanem vertelt hoe vernieuwing en groei in het onderwijs mogelijk zijn wanneer het hele team betrokken is.

De training was enorm hands-on en werd gegeven door ervaren collega’s uit het werkveld.
Sharon Boughanem - Teamleider bovenbouw Het Zuiderlicht College, Amsterdam

Gerichte feedback tijdens JIJ! intervisiesessies formatief evalueren

Het Calvijn College in het Zeeuwse Krabbendijke klopte in 2019 bij Bureau ICE aan voor een JIJ!-training formatief handelen om de kennis en kunde van docenten op het gebied van formatief evalueren te vergroten. Hiermee wilde de school de ontwikkeling van leerlingen goed zichtbaar maken en het leerproces stimuleren. Om docenten nog gerichter te begeleiden konden zij de afgelopen maanden deelnemen aan een intervisietraject. Lees meer over de ervaring van twee docenten die deelnamen.

Ik vond het mooi om te zien dat collega’s zich kwetsbaar durven op te stellen.
Celina van Noorden - Docent Nederlands Calvijn College, Krabbendijke

Ervaring JIJ! Hart-handen instrumenten

Mieke Hollanders is docent Nederlands en leerjaarcoördinator 3mavo aan het Petrus Canisius college Fabritius in Alkmaar. Ze heeft met een aantal collega’s meegedaan met de pilot voor de hart-handen instrumenten van JIJ! waarbij ze haar leerlingen de zelfevaluaties Leeraanpak, Creatief vermogen en Sociale context heeft laten maken. Lees hier haar ervaring.

Een goed aanknopingspunt voor het gesprek met de leerling én ouders.
Mieke Hollanders - Docent en mentor PCC Fabritius, Alkmaar

Het Pieter Zeeman probeert de JIJ! schoolexamens kijk- en luistervaardigheid

Docent en decaan Dirk Jan Munnik: “We waren op zoek naar nieuwe schoolexamens omdat we niet meer genoeg goed materiaal hadden liggen. Om te kijken of deze nieuwe toetsen ons bevielen, hebben we voor de vakantie meegedaan met de proefperiode. Bij onze mavo-leerlingen hebben we eerst de proeftoets ingezet om ze te laten wennen aan het systeem en hoe alles werkt. Vrij snel daarna hebben we het echte schoolexamen afgenomen. Dat pakte zo goed uit dat we het schoolexamen ook echt hebben laten meetellen.”

Dat leerlingen zelf de regie hebben over het beluisteren van de fragmenten, vinden ze erg fijn.
Dirk Jan Munnik - docent en decaan Pieter Zeeman, Zierikzee