Brugklassers, pubers, jongeren; Soms zou je wel even een kijkje in hun hoofd willen nemen. Wat gaat er in hen om en hoe zien ze zichzelf? Op jouw vakgebied weet je vaak wel hoe je ze moet bijsturen, maar als mentor heb je een extra uitdaging. Je moet je leerlingen in korte tijd goed leren kennen om ze te kunnen begeleiden en ondersteunen bij hun ontwikkeling. Elke leerling is daarbij anders. Om je te helpen snel een completer beeld van je leerling te krijgen, hebben we de hart-handen instrumenten ontwikkeld. We vertellen je er graag meer over!
JIJ! Hart-handen instrumenten
Completer beeld van je leerling: hoofd - hart - handen
Met de toetsen in het JIJ! Leerlingvolgsysteem (LVS) kun je je leerlingen volgen op het gebied van de schoolvakken (hoofd). Maar een leerling is natuurlijk meer dan dat. Om je te helpen snel een completer beeld te vormen van je leerlingen biedt het JIJ! LVS nu ook meetinstrumenten op het sociaal-emotionele (hart) en executieve (handen) vlak. Het zijn digitale zelfevaluaties die het beeld dat de leerling van zichzelf heeft op deze vlakken inzichtelijk maken. Met de resultaten heb je waardevolle aanknopingspunten voor een mentorgesprek.
Uitgangspunten:
- Digitale zelfevaluatie af te nemen binnen een lesuur
- Elk antwoord is goed, sociaal wenselijk antwoorden wordt ondervangen
- Handig resultatenoverzicht per instrument
Instrument: Creatief vermogen
In een snel veranderende maatschappij is creatief vermogen een 21e-eeuwse vaardigheid die van belang is bij het omgaan met die veranderingen en ontwikkelingen. Het creatief vermogen meten we met een meetinstrument dat door TNO is ontwikkeld. De leerlingen geven in deze test op een zevenpuntsschaal aan in hoeverre de stellingen bij hen passen. Zo brengt dit instrument eigenschappen als nieuwsgierigheid, interacteren met anderen en vindingrijkheid in kaart.
Aspecten die terugkomen in de resultaten
- Trots op je werk
- Nieuwsgierig
- Vindingrijk
- Volhardend
- Anders durven zijn
- Interacterend met anderen
- Outputgericht
Instrument: Leeraanpak
Een belangrijke voorspeller voor studiesucces in het voortgezet onderwijs is hoe een leerling het leren plant en organiseert. Daarnaast spelen doorzettingsvermogen en prestatiemotivatie een grote rol. Het instrument Leeraanpak brengt deze kenmerken in kaart.
Aspecten die terugkomen in de resultaten
- Doorzettingsvermogen
- Organiserend vermogen
- Plannen
- Prestatiemotivatie
Instrument: Sociale context
De sociale omgeving van een leerling is van invloed op het schoolse functioneren. Het instrument Sociale context brengt in kaart in hoeverre de sociale omgeving van de leerling belemmerend of bevorderend is voor het verloop van de schoolcarrière.
Aspecten die terugkomen in de resultaten
- Leerplek thuis
- Ouders/verzorgers
- Vrienden
Resultaten en rapportages
De hart-handen instrumenten zijn bedoeld als hulpmiddel om op een eenvoudige en snelle manier een completer beeld van een leerling te krijgen. Hierbij staat de ontwikkeling en niet de beoordeling van de competenties centraal. Samen met jouw eigen beeld van een leerling, kunnen de resultaten aan de basis staan van een mentorgesprek. Op welke aspecten zou de leerling zich bijvoorbeeld nog verder kunnen ontwikkelen en welke ondersteuning is daarbij nodig?
Omdat je de instrumenten digitaal laat afnemen, heb je als docent direct inzicht in de resultaten. Hiernaast zie je een voorbeeld van een spindiagram als onderdeel van de rapportage van Creatief vermogen.
Meer weten?
Heb je al toegang tot het JIJ! Leerlingvolgsysteem? Dan vind je de instrumenten in de Toetslijst onder de namen: Creatief vermogen, Leeraanpak en Sociale context. Via de ‘preview’ knop kun je de zelfevaluaties bekijken. Wil je meer weten? Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op!