Formatief evalueren (ook wel formatief handelen of leerdoelgericht werken genoemd) is op veel middelbare scholen een aandachtspunt. Terecht, want het werkt: leerlingen leren veel meer door formatief evalueren. Vandaar dat veel docenten zich hierin willen verdiepen. Op deze pagina vind je tips, werkvormen en voorbeelden uit de praktijk die je direct kunt inzetten om formatief evalueren een structurele plek in je lespraktijk te geven.
Wat is formatief evalueren?
De theorie is simpel. Formatief evalueren draait om het volgen en stimuleren van het leerproces van de leerling. Hierbij doorloop je voortdurend de drie basisvragen met je leerlingen:
- Waar ga ik naartoe?
- Waar sta ik nu?
- Hoe kom ik verder?
Het geeft jou als docent een tussentijds inkijkje in de ontwikkeling van een leerling. Zo kan je (samen) bepalen welke leerdoelen zijn behaald en waar leerlingen nog aan kunnen werken. Dit proces is gericht op positieve leerervaringen en zorgt ervoor dat elke leerling groeit.