Sessie 3: Het gebruik van het Rubrics beoordelingsmodel

Het beoordelen van taalvaardigheid is geen gemakkelijke opgave. De taal die een kandidaat produceert, bevat veel verschillende aspecten die allemaal invloed hebben op de correctheid ervan. Je kunt dus niet (altijd) simpelweg zeggen of een uiting goed of fout is. Wat wél kan is per aspect van zo’n uiting bepalen of deze aan het getoetste niveau voldoet. Om dit alles in kaart te kunnen brengen is een passend instrument nodig: het Rubrics Beoordelingsmodel.

In deze sessie komt het hoe en waarom van het Rubrics Beoordelingsmodel aan bod en wordt gedemonstreerd hoe het beoordelen in het toetsplatform precies werkt.

Voor wie?

Deze sessie is interessant voor docenten en beoordelaars die willen weten hoe je op betrouwbare wijze een taaluiting kunt inschalen op een ERK-niveau.

Spreker

Annebel Prins is toetsspecialist bij Bureau ICE en is betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Rubrics Beoordelingsmodel. Hiervoor was zij werkzaam als docente NT2 voor diverse niveaus en doelgroepen.