Wat je aan indrukken achterlaat bij mensen, dat kan soms tekenend zijn voor het leven
Ismail Aghzanay werd als ‘onhandelbare jongen’ geplaatst op een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen omdat hij ‘niet paste in het reguliere onderwijs’. Nu, twintig jaar later, is hij docent van het jaar 2021, gastspreker, trainer, coach én docent. “Het is het verleden, en het belangrijkste is dat je vanuit het verleden een wijze les haalt om die vervolgens te implementeren in het heden en in de toekomst.”
Dit jaar nog was Ismail te gast bij de uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde. Zijn bijzondere prestaties in en om het voortgezet onderwijs leverde hem de titel ‘Leraar van het jaar 2021’ op, dus kreeg hij een uitnodiging van het koninklijk echtpaar. Vooral zijn leerlingen vonden het een onvergetelijke gebeurtenis, vertelt hij. Hijzelf blijft er koel onder en vindt de titel vooral een mooie gelegenheid om zijn boodschap te verspreiden. “Het is een boodschap van verbinden, van het maximale uit jezelf halen en het geloven in je eigen kunnen.”, zegt Ismail. “Wie had dat gedacht van die jongen die onderwijs haatte!”
Docent worden? Ik ben toch niet gek!
Het was tijdens zijn mbo-opleiding tot sociaal cultureel werker dat een docent tegen hem zei, ‘moet jij geen docent worden?’ ‘Nee.’ Was het duidelijke antwoord. Hij wilde zich focussen op de theateropleiding. Daar zouden zijn extraverte persoonlijkheid en gevoel voor humor vast van pas komen. Niets bleek minder waar. Na een proefles gevolgd te hebben was het duidelijk, “Ik kon mijzelf totaal niet plaatsen op hun plek. Toen heb ik gezegd, dit gaan we niet doen.” Gaandeweg sprak hij een oudschoolgenoot die hem attent maakte op de lerarenopleiding Engels. Met in zijn achterhoofd de opmerking van zijn mbo-docent was één plus één al snel twee en ging hij de uitdaging aan. Sindsdien is hij niet meer weg te krijgen uit het onderwijs.
Profvoetballer, techneut of toch presenteren?
Als kind waren zijn ambities anders. Een carrière als presentator van een tv-programma, of profvoetballer bij Feyenoord stonden toen op het lijstje. Op het voortgezet onderwijs ging hij richting techniek, “maar ik denk dat het voor veel auto’s goed is dat ik dat niet heb gedaan.” Op het mbo kwam hij meer tot zijn recht. Daar volgde hij met liefde de dramalessen en kwam hij erachter dat hij zijn spraakzaamheid en humor in kon zetten als hulpmiddelen. Iets waar hij nu als docent, teamleider en spreker veel profijt van heeft.
Zij gelooft in mij
Gelukkig zijn er ook dingen uit zijn tijd op het voortgezet onderwijs die hij nu wél gebruikt. Een van die dingen zijn de uitspraken van zijn mentor, mevrouw Huizer. “Ik denk dat ik er toen te weinig bij stilstond dat ze het beste met me voorhad, want zij geloofde wel in mij.” Ismail doet dat op zijn buurt bij zijn eigen leerlingen. “Haal het maximale uit jezelf, laat de goede kant van jezelf zien, want je bent veel meer waard. Dat zijn dingen die ik ook tegen mijn leerlingen zeg.”
“Als jij niet het maximale uit jezelf hebt gehaald, dan doe je jezelf toch tekort?”
Ismail Aghzanay, leraar van het jaar 2021 (VO)
Toetsen
Dit principe geldt ook voor toetsen, vindt Ismail. Het gaat hem er niet om wat je aan het begin van het schooljaar doet, maar waar je staat aan het einde van het schooljaar. Toetsen zijn een momentopname en het definieert uiteindelijk niet wie je bent als mens. Toch begint hij altijd met hoge verwachtingen. “Hoge verwachtingen leiden tot hogere resultaten. Dan steek ik mijn hand op en soms spring ik zelfs in de lucht. Dít is wat ik van jullie verwacht. Niet om jullie een goed gevoel te geven, maar omdat ik het meen. Omdat Ik weet wat er in jullie zit.”
Toetsen is niet altijd even leuk maar wel nodig voor het doel wat je wilt bereiken. Daarom houdt hij zijn leerlingen soms een spiegel voor en vertelt hij ze, “Als jij niet het maximale uit jezelf hebt gehaald, dan doe je jezelf toch tekort?”
Compliment
Normaal is het aannemen van complimenten niet Ismails sterkste kant. Krijgen doet hij ze wel, van een collega bijvoorbeeld. “Ismail, jij hebt mij werkelijk waar geïnspireerd om vanuit mijn hart te blijven werken in het onderwijs. Om volledig voor die leerlingen te gaan. En dat áls ik ooit de ambitie heb om door te groeien, ik altijd mijn menselijke kant leidend moet laten zijn.” Het tovert een glimlach op zijn gezicht.
Investeer in je hart
Als Ismail nog een laatste advies mee zou willen geven is het: Investeer in je hart. “Het gaat erom wat je achterlaat en hoe je herinnerd wordt. Als het hart goed in elkaar steekt, dan zullen de ledematen daarnaar handelen. Het onderwijs, toetsen, dat vergaat op een gegeven moment. Dat zijn momentopnames. Maar wat je aan indrukken achterlaat bij mensen, dat kan soms tekenend zijn voor het leven. Dus wees vooral een goed mens en dan word je vanzelf een goede docent en een goede leerling.”
Toets! special
Heb jij de Toets! special: Oog voor toetskwaliteit nog niet in je (digitale) mailbox zitten? Vraag dan nu deze speciale editie gratis aan en ontvang direct de digitale variant.