TOA-connect bij het Koning Willem I College: generieke examens met een beroepsgerichte invulling
Het Koning Willem I College was in 2018 een van de eerste onderwijsinstellingen die aan de slag gingen met TOA-connect. Voor het vak Nederlands ontwikkelden we dit voorjaar samen een aantal nieuwe examens, die de verschillende afdelingen op een beroepsgerichte manier kunnen inzetten. Vanessa Hendriks, docent Nederlands, examinator en coördinator van beoordelaarspool ‘CABINE’ (centrale afname beoordeling instellingsexamens Nederlands) blikt terug op het co-creatietraject.
Wat was voor het Koning Willem I College de aanleiding om met TOA-connect aan de slag te gaan? En hoe zetten jullie het op dit moment in?
“Voorheen hadden we veel eigen instellingsexamens, maar de onderlinge kwaliteit verschilde nogal. Toen hebben we besloten om die uit te faseren. Uiteindelijk is het de bedoeling om volledig over te stappen op TOA. Ook vanwege onze fusie met het voormalige ROC De Leijgraaf. Zij werkten al met TOA; we gaan nu proberen om alles gelijk te trekken. Het is onderdeel van een professionaliseringsslag.”
“De kwaliteit is gewaarborgd en de kaders zijn hetzelfde. Terwijl studenten zich door de beroepsgerichte invulling aangesproken voelen en het beste van zichzelf kunnen laten zien.”
Vanessa Hendriks, Koning Willem I College
“Tijdens de afgelopen sessies hebben we geprobeerd om voor de mondelinge instellingsexamens zo generiek mogelijke examens te ontwikkelen, die de afdelingen vervolgens op een beroepsgerichte manier kunnen inzetten. Het examen is bijvoorbeeld een adviesgesprek volgens een vaste opzet. Maar het onderwerp van dat gesprek kan een fiets zijn bij fietstechniek, medicijnen voor apothekersassistenten of een meubel bij de opleiding meubelmaker.”
“Door die uniformiteit is de kwaliteit gewaarborgd en zijn de kaders hetzelfde. De opbouw is gelijk, ongeacht het examen. Terwijl studenten zich door de beroepsgerichte invulling aangesproken voelen en het beste van zichzelf kunnen laten zien.”
Hoe gaat zo’n co-creatietraject voor examenconstructie in zijn werk?
“Ter voorbereiding heb ik eerst alle collega’s benaderd met de vraag welke onderwerpen ze in de examens terug wilden zien. Ook hebben we bepaald welke examens we wilden gaan maken. Welke taal, welke vaardigheden, welk niveau. Daarna hebben we twee co-creatiesessies van één middag gehad. Tijdens die sessies hebben we de examens ontwikkeld, in samenwerking met de toetsspecialisten van Bureau ICE.”
“We kregen de examens in een beveiligde omgeving te zien en daar konden we opmerkingen bij plaatsen.“
Vanessa Hendriks, Koning Willem I College
“Na twee à drie weken kregen we de examens terug ter beoordeling. We hadden tien werkdagen om feedback door te geven; heel fijn. We kregen de examens in een beveiligde omgeving te zien en daar konden we vervolgens opmerkingen bij plaatsen. Dat ging bij ons over kleine dingen. Collega’s die bijvoorbeeld liever een synoniem wilden voor een bepaald woord.” Lachend: “Het blijven docenten Nederlands, hè.”
Hebben jullie de nieuwe examens al ingezet?
“Dat gaat dit schooljaar gebeuren. In april hebben we een selectiedag gehad. Dan kunnen de afdelingen bij ons altijd hun examens uitkiezen voor het volgende schooljaar. Voor de mondelinge examens hebben we er dit jaar zeven geselecteerd voor elk niveau; een selectie uit de nieuwe TOA-connect examens, aangevuld met een aantal reguliere TOA-examens. Voor de schrijfexamens mochten de afdelingen kiezen uit alle examens die TOA beschikbaar stelt.”
Heb je nog tips voor scholen die ook met TOA-connect aan de slag gaan, of dat graag zouden willen?
“Vanochtend heb ik nog eens nagedacht over wat ik een volgende keer anders zou doen. Ik zou mijn voorbereiding anders aanpakken; het interne stuk. Nu hebben we dat vooral via e-mail gedaan. Ik heb ongeveer zestig collega’s benaderd om onderwerpen aan te dragen en uit hun reactie de grote gemene deler meegenomen naar de co-creatie. Daardoor werd het bij de co-creatie alsnog een beetje een werkoverleg.”
“De mensen van Bureau ICE zijn daar heel flexibel mee omgegaan tijdens de sessies, door bepaalde onderdelen alsnog in een examen te verwerken. Maar de volgende keer wil ik eerst een middag met de collega’s gaan zitten. Om nog beter boven tafel te krijgen: wat willen we met de examens bereiken, wat willen we erin terug zien?”
“Wij zijn gestart met een training voor docenten in het beoordelen van examens. Daardoor groeit het begrip.”
Vanessa Hendriks, Koning Willem I College
“Ook zou ik het goed vinden als de docenten van verschillende afdelingen met elkaar in gesprek gaan over wat ze nu belangrijk vinden in de examinering. Dan wordt het draagvlak voor de examens groter. Hoe je dat zou kunnen faciliteren? Bij ons hebben alle afdelingen een taalcoach. Die zouden een taalcoach-overleg kunnen aangrijpen om dit te bespreken. Je zou het kunnen agenderen op de afdelingsvergaderingen. Of tijdens het overleg binnen vakgroepen.”
“Wat ook helpt is een training voor docenten in het beoordelen van examens. Daar zijn wij zelf vorige maand mee gestart. Daardoor groeit het begrip. Ik hoop dat het een olievlek wordt.”
TOA-connect
Binnen TOA-connect construeren we samen met mbo-scholen examens voor de productieve vaardigheden in de beroepscontext. Daarbij leveren de scholen de inhoud en wij de toetsconstructie. Door de vakexpertise van mbo’s te bundelen met onze examenexpertise, werken we samen aan een kwalitatief hoogwaardig en breed examenaanbod. Inmiddels bevat de TOA-connect database al meer dan 300 examens. Lees meer over TOA-connect.