Terugluisteren en pauzeren bij kijk- en luistertoetsen geeft leerlingen zelf regie

Voor de kerstvakantie hebben diverse middelbare scholen de nieuwe digitale JIJ! Schoolexamens Kijk- en luistervaardigheid en Rekenen afgenomen. Dirk Jan Munnik, docent en decaan aan het Pieter Zeeman in Zierikzee heeft met een collega de schoolexamens Engels ingezet. We vroegen hem hoe de afname is bevallen.

“We waren op zoek naar nieuwe schoolexamens omdat we niet meer genoeg goed materiaal hadden liggen. Om te kijken of deze nieuwe toetsen ons bevielen, hebben we voor de vakantie meegedaan met de proefperiode. Bij onze mavo-leerlingen hebben we eerst de proeftoets ingezet om ze te laten wennen aan het systeem en hoe alles werkt. Vrij snel daarna hebben we het echte schoolexamen afgenomen. Dat pakte zo goed uit dat we het schoolexamen ook echt hebben laten meetellen.”

 

“Dat leerlingen zelf de regie hebben over het beluisteren van de fragmenten, vinden ze erg fijn.” 

 

Hoe vonden de leerlingen het?

“De leerlingen vonden het een heel prettige manier van toetsen. Ze vonden het persoonlijker en uiteindelijk ook wat makkelijker. Zij praten natuurlijk vaak in termen van makkelijk of moeilijk. De scores waren ook hoog. Veel leerlingen hebben een fragment wel eens opnieuw beluisterd. Dat ze daar zelf de regie over hebben vinden ze erg fijn. Toch waren alle leerlingen ruim binnen de tijd klaar. Dat je het fragment even kunt stoppen vind ik ook veel natuurlijker dan dat het gewoon maar doorspeelt en dan voorbij is.”

 

Wat was je ervaring als docent met de kijk- en luistertoetsen?

“Hiervoor namen we de schoolexamens vaak af in het aanbevolen moment van Cito, maar dat vond ik altijd wat krampachtig. Dan viel het bijvoorbeeld net buiten een toetsweek, wat niet lekker uitkwam. Ik vind het veel prettiger om daar wat meer vrijheid in te hebben.”

“Omdat ik niet eerder met het JIJ! Leerlingvolgsysteem heb gewerkt, moest ik even wennen aan het klaarzetten van de toetsen, maar de klantenservice heeft me hier goed op weg geholpen. In de proefperiode was ik ook de enige docent die kon inplannen en daarom moest ik dat ook voor mijn collega’s doen en de resultaten met ze delen, maar als we echt aan de slag gaan, kan iedereen dit doen en de resultaten zelf bekijken. Verder kost het wel even tijd om de toets als docent een keer vooraf door te nemen en de fragmenten even te beluisteren zodat je weet wat je leerlingen gaan maken.”

“Al met al is het prima verlopen. Mijn havo/vwo-collega heeft voor de kerstvakantie ook het proefexamen nog afgenomen en wellicht volgen onze collega’s van Frans en Duits ook als we met het LVS aan de slag gaan, want dan hebben we allemaal toegang.”


De betaalbare, flexibele JIJ! Schoolexamens zijn digitaal af te nemen op het door jou gekozen moment, niveau en device. Als docent heb je direct inzicht in de resultaten. Lees meer over de valide en betrouwbare JIJ! Schoolexamens Kijk- en luistervaardigheid en Rekenen.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *