Meer concentratie en motivatie bij de schoolexamens kijk- en luistervaardigheid
Vanaf dit schooljaar kunnen docenten in het voortgezet onderwijs ervoor kiezen om de digitale schoolexamens voor kijk- en luistervaardigheid en rekenen van JIJ! in te zetten. Voor de kerstvakantie hebben verschillende scholen deze nieuwe schoolexamens geprobeerd. Bas Thijssen, docent Duits en coördinator internationalisering aan het Isendoorn College in Warnsveld probeerde de havo- en vwo-kijk- en luistertoetsen Duits met zijn leerlingen. We vroegen naar zijn ervaring.
“Wij kenden JIJ! al van de digitale toetsen leesvaardigheid. Die nemen we af aan de hand van twee metingen: één aan het begin van het schooljaar en één aan het einde van het jaar, om de ontwikkeling te volgen. Dat loopt al jaren heel goed. Nu zijn we ook begonnen met het meten van luistervaardigheid en met het schoolexamen sluit je dat mooi af.”
Wat vonden jullie leerlingen van de schoolexamens?
“De leerlingen vonden het prettig hoe ze zelf de toets konden benaderen. Ze waren natuurlijk al gewend om toetsen via het JIJ! Leerlingvolgsysteem te maken. Leerlingen hadden oortjes in en konden op hún moment de toets beginnen en hem maken binnen de gestelde tijd. Fragmenten konden ze terugluisteren als ze wilden, wat ze fijn vonden. Ik merkte dat de concentratie veel beter was dan bij de Cito-schoolexamens die we klassikaal afnemen.
“Een perfecte toets waar de leerlingen geconcentreerder en met meer motivatie aan werkten.”
Wel waren er leerlingen die graag wilden kunnen doorspoelen in fragmenten en niet doorhadden dat dit kon door het knopje te verslepen. Er zijn nu meerdere vragen bij één fragment. Ze vonden het handig dat ze een fragment nog eens konden beluisteren, maar wilden ook graag een stukje over kunnen slaan als ze nog een laatste vraag bij het fragment moeten maken. Maar buiten dat was het een perfecte toets waar ze geconcentreerder en met meer motivatie aan werkten.”
Wat is jou opgevallen bij de afname?
“Mij viel de duidelijkheid van de stemmen op. Bij andere kijk- en luistertoetsen hoor je veel achtergrondgeluiden, muziekjes en straatlawaai. Dat voelt een beetje alsof je ze op het verkeerde been willen zetten. Dat was bij deze schoolexamens niet het geval en het zou volgens mij ook moeten gaan om het begrijpen van wat er wordt gezegd. Verder heb ik leerlingen niet gehoord over de inhoud van de vragen. Als er onderwerpen waren geweest die ze stom vonden, had ik het zeker gehoord!”
Wat vond je van de resultaten?
“De resultaten waren prima. We hebben ze nu niet mee laten tellen omdat we dit echt als proefmoment hebben gezien, maar we zijn wel enthousiast. Ik vind het goed dat je een ontwikkelscore krijgt en dat je met de volgtoetsen dus ook de ontwikkeling kunt zien tot aan het schoolexamen. Daar kun je echt je onderwijsprogramma op afstemmen.”
De betaalbare, flexibele JIJ! Schoolexamens zijn digitaal af te nemen op het door jou gekozen moment, niveau en device. Als docent heb je direct inzicht in de resultaten. Lees meer over de valide en betrouwbare JIJ! Schoolexamens Kijk- en luistervaardigheid en Rekenen.