De marathon van het onderwijs: een dag met Meester Mo
Mijn dag begint met het wegbrengen van mijn zoon naar school, een klein maar kostbaar moment waarin we praten over van alles, van wat hij vandaag op school gaat doen tot ideeën voor zijn Minecraft-wereld.
Ochtend
Als zelfstandige in het onderwijs werk ik op twee verschillende scholen en ben ik om de dag op een andere school te vinden. Vandaag ga ik naar een school in Almere met ongeveer 720 leerlingen voor vmbo, havo en vwo. In de ochtend staat een 5 havo wiskunde A-groep op mij te wachten voor een examentraining. Ondanks dat de training vrijblijvend is aangeboden, hebben 26 van de 30 leerlingen zich ingeschreven. Ze voelen de druk van het naderende eindexamen. Wiskunde, een kernvak, brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Vooral omdat de stijl van de examenvragen verschilt van die in de methodetoetsen. De leerlingen vragen zich af hoe ze de kennis en vaardigheden die ze in de afgelopen vijf tot zes jaar hebben opgebouwd, kunnen herhalen en toepassen voor dat ene moment op het eindexamen. Onder hen zijn ook leerlingen met hoge wiskundecijfers, die de training zien als een kans om hun wiskunderesultaten te gebruiken als compensatie of als strategische stap voor hun vervolgopleiding.
Tijdens de examentraining zijn we druk bezig met het herhalen van de belangrijkste onderwerpen en oefenen we op examenniveau met de stof. Hierbij maken de leerlingen gebruik van door mij op maat gemaakte oefenbundels en stellen ze vragen over de onderwerpen waarin ze nog niet genoeg vertrouwen hebben. Mijn doel is duidelijk: ik wil dat elke leerling de klas uitloopt met het zelfvertrouwen dat nodig is om het examen succesvol te maken.
Middag
Na een intensieve ochtend is het tijd voor een pauze. Samen met een collega ga ik lunchen en praten we over de naderende examenperiode, een hectische maar energieke tijd voor ons docenten. We maken plannen over hoe we na deze periode zullen ontspannen, maar dat kan niet te lang duren. De niet-examenklassen wachten ook op ons en willen het jaar ook succesvol afsluiten.
Na de lunch rijd ik naar het Meester Mo-pand in Almere-Stad, waar ik de oefenbundels afmaak voor de volgende examentraining vwo wiskunde B. Hierbij hoort ook het nieten van alle boekjes. Natuurlijk zorg ik dat het lokaal tiptop in orde is voor de leerlingen.
Avond
Wanneer ik ‘s avonds thuiskom, is het tijd om te ontspannen met mijn gezin. Ik check nog even mijn socials en e-mails. Er zijn altijd wel een paar examenleerlingen die hulp nodig hebben bij lastige opdrachten. Voor ik het weet, zit ik aan de keukentafel bewegingsvergelijkingen uit te werken op kladblaadjes. Ik maak foto’s van de uitwerkingen en stuur ze terug met uitleg. Op deze manier probeer ik zoveel mogelijk leerlingen te helpen om sterk het examen in te gaan, vooral mijn eigen leerlingen maar ook anderen door heel Nederland.
Mijn werk als docent en examentrainer is enorm veelzijdig. Vooral nu, in deze tijd van het schooljaar is mijn werk niet alleen uitdagend maar ook ontzettend lonend. Als de middelbare school een marathon zou zijn, dan zitten we nu in de laatste, beslissende kilometers. Het gaat nu niet alleen om de stof overbrengen, maar juist ook om mijn leerlingen te begeleiden en motiveren om hen over de finish te helpen. Elke dag is een kans om de leerlingen te zien groeien. En morgen? Dan staan we opnieuw klaar om verder te gaan, klaar om naast mijn leerlingen te rennen, elke stap richting de finish.
Mohamed Laznasni “Meester Mo”, docent wiskunde en examentrainer.
Toets! special
Heb jij de Toets! Special #4 ‘Toetsbeleid… en dan?’ nog niet in je (digitale) mailbox zitten? Vraag dan nu gratis deze editie aan en ontvang direct de digitale versie. Liever per post, dat kan ook!