Leer eens ‘anders kijken’ tijdens 4e Toetscongres VO
Hoe geef je op motiverende manier invulling aan het volgen van de ontwikkeling van leerlingen in het VO? Met toetsing kun je dit bereiken, maar de ene toets is de andere niet. Het 4e Nationale Toetscongres VO op donderdag 10 oktober 2019 in het Amsterdamse Amsterdome laat docenten en schoolleiders binnen het VO ‘anders kijken, meer zien’. Zij kunnen zich nu al met korting voorinschrijven en hun dagprogramma voor dit allesomvattende congres samenstellen.
Toetsing en leerevaluatie grijpt direct in op de onderwijskwaliteit, de leerlingmotivatie en op de toekomst van de leerling. Dit dagcongres ‘Anders kijken, meer zien’ gaat daar in een mix van weten, doen en snappen mee aan de slag. Dagvoorzitter Jesús de la Torre y Rivas, trainer van het organiserende Bureau ICE, dat ook ‘Toets! Magazine’ publiceert: “Als bezoeker ga je weer even naar school, waarbij je stof tot nadenken meekrijgt, maar ook praktische tips om morgen al toe te passen. Je gaat anders kijken en meer zien. Daarom mag je als VO-professional dit evenement niet missen.”
Inspirerende lezingen en actieve workshops
Vier inspirerende lezingen van onder andere Harold Bekkering (professor in de psychologie) en Eric van ’t Zelfde (rector Dreamschool) worden afgewisseld met tien workshops. Deelnemers kunnen zich daar in drie keuzerondes laten prikkelen over trends binnen de dagelijkse onderwijspraktijk. Van wetenschappers die de laatste psychologische en sociologische trends tonen tot docenten die een openhartig beeld van hun klas, zelfreflectie of ervaringen geven. Cabaretier Vincent Bijlo sluit het congres ludiek af met een speciaal cabaretprogramma over het thema. Benieuwd naar alle verhalen? Voorinschrijven kan tot 1 juli via www.toetscongresvo.nl, waarbij deelnemers 10% korting ontvangen op de toegangsprijs van 275 euro excl. BTW.
Van gamification tot de cijferloze school
Een greep uit de workshops. ‘Leraar van het jaar 2018-2019′ Lucelle Deneer neemt bezoekers mee in de wereld van de gamification waarmee leerlingen meer plezier beleven aan leren. Docent Nederlands Anke Swanenberg – en fan van formatief lesgeven – is benieuwd wat haar toehoorders vinden van lesgeven zonder cijfers, ofwel de cijferloze school. Dat het ook anders kan, wil hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner laten zien; hij stelt juist dat leerlingen paradoxaal genoeg beter leren en minder toetsstress ervaren door meer toetsing. Weer een andere invalshoek geeft Devon Diercks die in 2016 vwo-examen deed én slaagde. Zijn aanpak heeft hij vertaald in het boek ‘De handleiding tot slagen havo/vwo’, en in een eigen huiswerkbegeleidingsinstituut. Hoe is hij anders gaan kijken en meer gaan zien?
Ontwikkeling leerling staat centraal
Het gevarieerde programma weerspiegelt de diversiteit in praktische manieren en wetenschappelijke visies om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Jesús de la Torre y Rivas: “Scholen en docenten doen het heel goed, maar met nieuwe tools en inzichten krijg je nog meer plezier in lesgeven. We bespeuren een behoefte in de markt om kennis op te doen van de wijze van toetsing. Formatief en summatief toetsen zijn methodes die in onze beleving afzonderlijk sterk zijn, en elkaar ook aanvullen. De ene wijze van toetsen is niet beter dan de ander. Het gaat om het doel dat je ermee beoogt. Ons thema ‘Anders kijken, meer zien’ sluit daar op aan. Essentieel is dat de ontwikkeling van de leerling centraal moet staan. Daarbinnen staan we tijdens dit congres open voor elke zienswijze.”