Kijk vooral naar wat wél kan

Anders kijken, meer zien’, dat is precies wat we doen met de TOA-beoordelingsmodellen taal: Spreken, Schrijven en Gesprekken voeren. Daarin rekenen we niet af, maar kijken we vooral naar wat studenten wél kunnen. We geven daar graag wat tips voor.

Beoordelen van taal met taal; je beoordeelt taal met een talig beoordelingsmodel en niet met punten. Waarom doen we dat zo? Nou,
taalproductie is niet zwart-wit; het is niet: 1 + 1 = 2. Wat de ene student in twee zinnen uitlegt, doet de ander in tien regels. Die ruimte
moet er ook zijn, want iedereen is uniek.

Ruimte voor eigen expertise
En omdat het om taal gaat, kunnen we de beoordelingsmodellen niet helemaal dicht timmeren. Onze beoordelingsmodellen geven
een omschrijving van de beoordelingselementen in een opdracht. We blijven dicht bij het referentiekader taal en Taalprofielen 2015
en maken de omschrijvingen ook zo concreet mogelijk. Aan de hand daarvan beoordeel je iemands taalvaardigheid. Maar er is bewust ruimte gelaten om als beoordelaar je eigen expertise te gebruiken.

Ruimte voor groei
Beoordelen is waarderen, en niet alleen in de zin van het uitdelen van een punt. Het gaat ook om de waardering die een student krijgt. Dan
reken je niet af, maar laat je iemand groeien.

Deze tips geven we beoordelaars graag mee:

Tip 1
Kijk vooral naar wat er wél goed gaat. Wat zie je wel? Wat heeft de student geschreven of gezegd? Hoe ziet de woordenschat eruit? Heb je variatie aan woorden gehoord? Hoe zijn de zinnen verbonden? Hoe zijn de zinnen grammaticaal? Door te focussen op wat er wel is, krijg je een beter beeld van hoe ver de student van het getoetste niveau af zit. Beoordelen met een groene pen noemen we dat, in plaats van corrigeren met een rode. En bepaal wanneer de taalproductie goed genoeg is voor het getoetste niveau.

Tip 2
Bespreek de beoordelingsmodellen als beoordelaars onder elkaar en vertrouw op je eigen expertise op het gebied van beoordelen en je kennis van taal. Of laat je daarin bijscholen, want als beoordelaar heb je natuurlijk wel een taalachtergrond nodig om taal met taal te kunnen beoordelen. Met de juiste kennis van taal kijk je op een andere manier naar de taalproductie van een student. Waarbij je dus vooral let op wat goed gaat.

Wil je ook de gratis jubileumeditie van Toets! magazine ontvangen, meld je dan nu aan.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *