Jenaplanschool Cleophas over hun ervaringen met leerjaar 1 en 2 van het IEP LVS

Referentieartikel observatie-instrumenten leerjaar 1 en 2 IEP LVS
Referentieartikel observatie-instrumenten leerjaar 1 en 2 IEP LVS

Waarom zijn jullie overgestapt op IEP voor het observeren van de kleuters?

Marianne: ‘Omdat alle andere groepen met het IEP LVS werken en we graag een doorlopende leerlijn willen. Ik denk dat de overdracht naar groep 3 daardoor makkelijker wordt. Nu zit er bijvoorbeeld nog veel verschil in hoe twee leerlingvolgsystemen kijken naar de doelen; op welke leeftijd een kind iets zou moeten beheersen. Ik blijf het lastig vinden om bij kleuters vast te stellen welke doelen ze echt beheersen, maar als we met één doorlopende leerlijn werken is de overdracht wel makkelijker.’

Jessica: ‘Ik heb vorig jaar in de middenbouw gewerkt met IEP en ik kan me wel voorstellen dat de observatie-instrumenten voor leerjaar 1 en 2 goed aansluiten op het toetsinstrument in leerjaar 3. Het ziet er vergelijkbaar uit, en in leerjaar 3 gebruiken ze dezelfde subonderwerpen: zoals bewerkingen, meten en meetkunde bij Rekenen. En het lijkt me mooi om straks in één systeem de hele loopbaan van de leerling in het basisonderwijs te kunnen zien.’

Hoe was de overstap voor jullie?

Marianne: ‘Erg wennen. Het observeren is echt anders dan het toetsen met IEP in de midden- en bovenbouw, dus we moeten zelf uitvinden hoe we hiermee werken. We hadden daarbij graag ook ondersteuning in de school gehad van IEP, naast de video’s van de IEP-learning. Iemand die ons even meeneemt in hoe alles werkt. Maar we leggen onze vragen bij IEP neer en zo komen we steeds verder. Ik zag zojuist nog een servicebericht waarin terugkoppeling wordt gegeven op een vraag die wij gesteld hebben. Dus IEP doet echt wat met die feedback, dat is fijn.’

Jessica: ‘Laatst is een medewerker van IEP bij ons op school geweest. Daardoor hebben we nu alvast handvatten gekregen voor hoe we dit programma volgend jaar slimmer kunnen gebruiken.’

Kun je een voorbeeld noemen?

Jessica: ‘We kregen de tip om aan het begin van het jaar de doelen die je wil meten direct weg te zetten in thema’s. Dan weet je dat een bepaald doel bijvoorbeeld met het thema Kerst aan bod komt en je dat nu nog niet hoeft te observeren. Dat werkt denk ik een stuk handiger, want dit jaar liepen we vast op de grote hoeveelheid doelen. We hebben nu zelf een overzicht gemaakt van welke doelen we wanneer aanbieden en observeren.’

Marianne: ‘IEP gaf ook aan dat het handig is om een apart overzicht te maken van de cruciale doelen, de doelen die je echt belangrijk vindt. Zodat je weet dat je de cruciale doelen in elk geval geobserveerd hebt voor de eerste afsluiting. In de tweede periode kun je dan kijken of de kleuters dat doel nog steeds beheersen.’

Hoe pakken jullie het observeren aan?

Jessica: ‘We geven een activiteit, die binnen een bepaald thema past. Daarvoor hebben we een aantal doelen uitgekozen om te observeren. Laatst hadden we bijvoorbeeld het thema “Ruimte”. Daar past van tien naar nul tellen mooi bij, wanneer de raket opstijgt en we aftellen tot dat moment. Maar we kijken ook andersom; welke doelen willen we nog observeren en wat voor opdracht past daarbij? De observaties die we doen tijdens de activiteit, zetten we meteen of naderhand in IEP. Dat doel komt vervolgens een paar keer terug, want kleuters kunnen vaardigheden soms de ene week wel en de volgende week ineens niet meer. Aan het einde van het thema hoop je de observatie dan af te ronden.’

Marianne: ‘Voor de hart- en handeninstrumenten hebben we alle doelen geobserveerd, maar bij rekenen en taal hebben we een keuze gemaakt welke doelen we het belangrijkste vinden. Dat was lastig, want het zijn heel veel doelen en het is jammer dat je die niet allemaal kunt invullen terwijl je ziet dat een leerling iets goed kan. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om alleen de tweedejaars leerlingen te observeren, om het behapbaar te maken. Misschien dat we in een volgend schooljaar beide leerjaren observeren, maar nu werd het nog wat te veel.’

Hebben jullie vertrouwen in het werken met de IEP observatie-instrumenten?

Marianne: ‘Jazeker, het is een kwestie van wennen maar ik denk dat we al goed op weg zijn.’

Jessica: ‘Het is nu even investeren, maar uiteindelijk denk ik dat het mooi kan uitpakken. Dat we met IEP makkelijk een beeld krijgen van de leerling, omdat alles gekoppeld is: taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, leren leren. Dit schooljaar is een mooi pilotjaar waarin we nog mogen onderzoeken.’

Meer weten over het IEP LVS?

Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.

Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *