Even voorstellen… TOA-trainer Joyce Claasen
Joyce Claasen is taal- en rekentrainer bij TOA. Tijd voor een kennismaking. In 2016 begon Joyce in het mbo als docent Nederlands en later was ze ook examencoördinator. Joyce: “ik werkte in die tijd zelf ook met TOA. Als trainer kan ik nu andere docenten verder op weg helpen en bijdragen aan een stukje professionalisering.” We spraken Joyce over haar werk als trainer en haar eigen ervaring met de assessorentraining. Lees het gehele interview hieronder.
Kun je iets vertellen over je eigen ervaring met de TOA-assessorentraining?
“Dat was voor mij wel een eye opener. Tijdens mijn loopbaan als docent kwam er op een gegeven moment een examenklas op mijn pad. Na een uitleg over beoordelen ging ik zo goed mogelijk daarmee aan de slag. Pas na de assessorentraining kwam ik erachter dat op dit gebied nog wat kennis ontbrak. Er miste een stukje kennis van de verschillende niveaus en welke fouten je niet fout mag rekenen. Na deze training had ik meer grip op de verschillende niveaus.
Ook de manier van beoordelen bij TOA vind ik heel mooi. We kijken niet met de rode pen, maar met de groene pen. Door te kijken naar wat de student wel laat zien en wat wel goed gaat, doe je veel meer recht aan de ontwikkeling van de student.”
“Ik vind het ook belangrijk dat er ruimte is om je kwetsbaar op te stellen
zodat je samen het gesprek aan kan gaan.”Joyce Claasen
Welke feedback krijg je zelf vaak terug van de groep na het geven van een training?
“Wat ik met name terug hoor is dat deelnemers mijn enthousiasme heel leuk vinden. Ik vind het ook belangrijk dat er ruimte is om je kwetsbaar op te stellen zodat je samen het gesprek aan kan gaan. Dat deelnemers kunnen delen hoe ze beoordelen om zo gezamenlijk op een lijn komen. Het is vooral kijken naar hoe beoordeel je nou? Hoe interpreteer je de criteria? Hoe stem je dat met elkaar af? Dus hoe kom je tot consensus om uiteindelijk tot een beoordeling te komen? Daarnaast vinden deelnemers het fijn dat ik concrete kaders en richtlijnen geef. Ja dit is goed of nee dit is niet goed. Dan blijft het voor iedereen duidelijk en kom je tot leren met elkaar.”
“Voor mij is het belangrijk dat als de docent de volgende dag gaat beoordelen,
hij dan terugdenkt aan wat hij leerde in de training.”
Joyce Claasen
Welke trainingen geef je allemaal?
“Ik geef met name veel taalassessorentrainingen. Van een startbekwaamtraining tot aan een kalibreersessie. Daar heb ik veel aan mijn achtergrond als mbo-docent Nederlands. Daarnaast geef ik ook de rekenassessorentrainingen. Rekenen vind ik heel erg leuk en ik ben er ook goed in. Bij de gevreesde Pabo-rekentoets haalde ik een tien. Als je ergens goed in bent vind je het vaak ook vanzelf leuker. ”
Wat vind je zelf het belangrijkste bij het geven van een training?
“Dat de groep of de individuele docent er echt iets aan heeft gehad. Ik stem de invulling van de training daarom zo goed mogelijk af op de behoefte van de groep. Dat stem je in het voortraject vaak af, maar ook kan ik het op de dag van de training zelf nog aanpassen. Die flexibiliteit bieden vind ik belangrijk. Zelf heb ik 8 jaar lang de vaardigheden voor Nederlands geëxamineerd en ken daardoor de verschillende vaardigheden en niveaus. Nu ken ik daarbij ook de achtergrond van TOA. Dat maakt de basis zo sterk dat ik tijdens de training eenvoudig in kan spelen op de vragen van de groep.
Voor mij is het belangrijk dat als de docent de volgende dag gaat beoordelen, hij dan terugdenkt aan wat hij leerde in de training. Als hij daardoor beter kan beoordelen met de groene pen en de criteria weet van de verschillende niveaus, is het voor mij geslaagd.”
TOA-trainingsaanbod
TOA biedt trainingen en advies aan voor taal-, reken- en beroepsassesoren. Ben je benieuwd naar ons TOA-trainingsaanbod? Vraag dan direct het TOA-trainingsoverzicht aan.