Een roerig schooljaar voor docenten en leerlingen van het PCC Fabritius
Mieke Hollanders is docent Nederlands en leerjaarcoördinator 3mavo aan het Petrus Canisius college Fabritius in Alkmaar. Deze school maakt een roerig schooljaar door met eerst een tijdelijke verhuizing door een brand, gevolgd door thuisonderwijs door de coronacrisis. We vroegen Mieke hoe het nu met de docenten en leerlingen gaat.
“Ik ben heel erg trots op het team van PCC Fabritius. Samen hebben we de schouders eronder gezet om ook deze uitdaging aan te pakken. Het is mooi om te zien hoeveel tijd en energie erin gestoken wordt om goed contact met de leerlingen te houden en in te grijpen waar nodig. Ondanks de afstand, brengt deze tweede tegenslag ons ook dichter bij elkaar.
We merken dat sommige leerlingen het thuisonderwijs fijn vinden, omdat ze hun eigen dag tot op zekere hoogte kunnen indelen. Een deel van de leerlingen mist de structuur en vindt het moeilijk zelf aan de slag te gaan. Leerlingen leren door het sluiten van de scholen heel snel hun verantwoordelijkheid te nemen voor het leerproces, dat is mooi om te zien. Het thuisonderwijs biedt veel kansen, maar een lokaal vol leerlingen met de geintjes en de sfeer wordt gemist door leerlingen en docenten.”
Ervaring met hart-handen instrumenten
Voordat deze turbulente tijden aanbraken heeft Mieke met vijf collega’s, allen mentor van een mavo-3-klas, als een van de eerste docenten de hart-handen-instrumenten van JIJ! – Leeraanpak, Creatief vermogen en Sociale context – geprobeerd. Ze vertelt daarover het volgende:
“In onze mavo-3-klassen komen leerlingen van onze verschillende vestigingen samen, waardoor je een heel gemixte groep hebt. Eigenlijk krijg je een nieuwe brugklas, maar dan mét hormonen. Voor de docenten en de mentor is het soms lastig van de klas een groep te maken. De hart-handen-instrumenten geven veel informatie waarmee je leerlingen kunt begeleiden en ervoor kunt zorgen dat zo’n klas sneller een groep vormt.
Als er iets niet goed gaat met een leerling is het niet altijd even gemakkelijk te achterhalen waar het hem in zit. Zo’n schooljaar vliegt voorbij en voor je het weet ben je te laat met een interventie om te voorkomen dat ze blijven zitten. Deze tests vormen een goed aanknopingspunt voor het gesprek met de leerling én met de ouders. Door de combinatie van onze informatie en de testresultaten kom je sneller tot een concreet plan om iets aan te pakken.
Wij vonden het fijn dat je een duidelijk spindiagram kreeg per leerling. Uiteindelijk heb ik zelf aan de hand van de resultaten bijvoorbeeld wat lesmateriaal ontwikkeld om leerlingen bij te sturen die nog konden werken aan het plannen van hun werk. Komend jaar willen we de tests met de hele bovenbouw gaan doen. Waarschijnlijk aan het begin van leerjaar 3 en halverwege leerjaar 4. Dan heb je een goed inzicht in op welke vlakken nog hulp nodig is.”
Het team van JIJ! is erg trots op de docenten en leerlingen van het PCC Fabritius. In deze situatie is creativiteit en doorzettingsvermogen van groot belang en dat hebben ze hier zeker laten zien. Wij wensen jullie veel succes de komende periode en we hopen dat jullie snel weer naar jullie vertrouwde plek terug kunnen.
Ook aan de slag met de hart-handen instrumenten?
Wil je de hart-handen instrumenten inzetten of bekijken? Dat kan! Als je al toegang hebt tot het JIJ! Leerlingvolgsysteem vind je de instrumenten in de ‘Toetslijst’. Heb je nog geen account? Laat het ons weten, we geven je graag een rondleiding, zodat je de zelfevaluaties kunt bekijken. Leer hier meer.