Column: Het puberbrein wil niet naar school
Sinds twee jaar ben ik rector van de oudste middelbare school in Almere, een brede school met alle niveaus. In mijn vorige leven was ik bezig met jongerenonderzoek en communicatiecampagnes. Ook schreef ik met mijn collega het boek ‘Puberbrein binnenstebuiten’, waarin we uitleggen waarom jongeren het vaak lastig vinden om goed te bepalen welk gedrag het beste bij een bepaalde situatie past. Voeg daar een overactief beloningscentrum, een verlaagde impulscontrole en twee jaar coronamaatregelen aan toe en je begrijpt dat we onlangs het 100.000e exemplaar verkochten aan wanhopige ouders of docenten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf als rector steeds meer vragen stel over de manier waarop wij onze scholen hebben georganiseerd; het dagelijkse ritme van lesuur naar lesuur en iedere dag weer al die vakken waar je niet zelf voor hebt gekozen. Daarnaast ervaren veel leerlingen een hoge toetsdruk. Soms lijkt het wel alsof we meer tijd besteden aan toetsen dan aan lesgeven. En wat willen we dan met al die toetsen? Zijn we zo dol op cijfertjes verzamelen?
Wil je de rest van de column van Huub lezen? Vraag hieronder de Toets! special: Oog voor toetskwaliteit aan.
Toets! special
Heb jij de Toets! special: Oog voor toetskwaliteit nog niet in je (digitale) mailbox zitten? Vraag dan nu deze speciale editie gratis aan en ontvang direct de digitale variant.