Blog: Geheimen

“Juf, ik moet je een geheim verklappen. Maar je mag het echt niet doorvertellen.” Twee grote bruine ogen kijken me aan, vol van vertrouwen. Het is na schooltijd en alle andere kinderen zijn al naar huis. Ik ga op de bank zitten en geef een bemoedigend klopje op de zitplaats naast mij. Ietwat zenuwachtig neemt ze plaats.

Ik weet al wat ze gaat vertellen, haar moeder heeft me vanochtend al uitgebreid en vol trots geïnformeerd, maar natuurlijk laat ik haar aan het woord. Ze krijgt blosjes op haar wangen als ze haar nieuws deelt: ze wordt een grote zus. Eindelijk, want ze heeft er lang op moeten wachten. Ze krijgt een dikke knuffel en ik zweer trouw dat ik aan niemand iets zal verklappen. We keuvelen nog heerlijk even verder over babynamen en de eerste echo. De dagen erna genieten we samen van ons geheimpje, af en toe versterkt door een dikke knipoog.

 

Kindergeheimen, groot en klein

Waren alle kindergeheimen maar zo mooi en liefdevol als deze. Ik heb in mijn onderwijsjaren al heel wat verhalen gehoord. Kinderen maken in hun leventje soms al veel mee en jij bent als leerkracht vaak een vertrouwenspersoon bij wie ze terecht kunnen.

 

Het bewaren van het vertrouwen is ontzettend belangrijk, zodat het kind ervaart dat om hulp vragen de moeite én het lef loont.

 

Toch kun je niet altijd beloven om iets geheim te houden. Want als jullie samen een geheim hebben, dan kun jij het kind niet verder helpen. Vertel daarom altijd dat je, als je niet meer weet hoe je verder kan helpen, wel iemand gaat inschakelen die veel van kinderen weet. Vertel ook altijd eerlijk wat je wel met iemand anders móét bespreken en ook welke stappen je vervolgens gaat zetten. Het kind kan het er misschien niet mee eens zijn, maar moet wel weten wat jij gaat doen. Het bewaren van het vertrouwen is ontzettend belangrijk, zodat het kind ook ervaart dat om hulp vragen de moeite én het lef loont.

Kinderen zijn vaak heel loyaal naar hun ouders, ook als er thuis iets speelt. Val ouders daarom ook nooit af in een gesprek. Vraag goed door en wees je ervan bewust dat een kind niet meteen alles zal vertellen en het daarnaast veel energie kost.

 

Meldcode

Het is belangrijk dat jij als leerkracht weet wat je moet doen en kunt ondernemen als je met een lastig geheim te maken krijgt, of als je signalen opvangt dat er thuis iets niet goed gaat. Iedere school beschikt over een meldcode, specifiek gemaakt voor de eigen praktijk. Ben je bewust van de meldcode bij jou op school? Spreek je daar wel eens over met je collega’s? En als je deze situaties spannend vindt of nog heel onervaren bent, welke hulp heb jij dan nodig?

 

Een aantal maanden later…

Ik speur, ver na schooltijd, het schoolplein af, maar mijn ogen vinden niet wat ze zoeken. Ik twijfel, zal ik nu toch maar even gaan bellen? Dan zie ik ineens een onbekende, wat oudere vrouw op me afkomen. “Hoi oma!”, hoor ik enigszins verbaasd naast me. Gehaast en ietwat gestrest plukt oma haar kleindochter zo voor mijn neus vandaan en roept nog wat terwijl ze wegfietst. Beduusd van de situatie besluit ik toch even naar huis te bellen. Daar wordt niet opgenomen en ik stuur de ouders maar even een berichtje via de schoolapp. Ik krijg een geruststellend bericht van vader terug: oma en kleindochter zijn veilig thuis, hij was vergeten te melden dat zijn moeder haar kwam halen. Ik snap de verwarring helemaal als ik enkele uren later een foto ontvang van een prachtige pasgeboren baby, in de armen van haar grote zus. Het geluk is daar compleet.

 


Over de auteur:

Hilde was vroeger op school het kind dat niet gezien, gehoord en begrepen werd. Totdat één leerkracht het verschil maakte. Dat werd meteen haar grootste drijfveer om zelf het onderwijs in te gaan. Hilde’s overtuiging? Een kind kan zich pas optimaal ontwikkelen als het zich écht gezien en gehoord voelt. Hilde heeft jarenlang als leerkracht gewerkt in het basisonderwijs, maar traint en coacht nu teams en startende leerkrachten.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *