Blog: De maand van kruidnootjes, kerstballen en mondkapjes
Kruidnootjes bakken, surprises maken en gedichten schrijven. Kleurrijke kerstballen in de boom hangen, kerststukjes maken en met elkaar het kerstdiner voorbereiden. Hoewel december altijd extra drukte en chaos oplevert in de klas, zorgt het ook elk jaar weer voor meer sfeer en verbondenheid. Maar 2020 is een jaar waarin alles anders gaat dan normaal.
In maart begon het coronavirus ook in Nederland meer om zich heen te grijpen; halverwege die maand kreeg corona grip op de basisscholen. In het weekend besloot de regering alle scholen te sluiten. Je riep op vrijdag 13 maart nog: “Fijn weekend, tot volgende week!” Maar de week erop zag je elkaar niet; vanaf maandag was alles anders. Bijna alles werd, letterlijk en figuurlijk, stilgezet. Wat in januari voor leerkrachten, leerlingen en ouders nog zo vanzelfsprekend was, was dat nu niet meer. Gymkleding voor maandagmiddag hoefde niet meer in de tas. De weekendkring ging niet door. Met klasgenootjes in de pauze samen voetballen werd vervangen door gamen met je broertje. En het oefenen van TikTok-dansjes verplaatste zich van het schoolplein naar de achtertuin.
Voor leerlingen viel niet alleen de structuur van school weg. Ook turnen, muziekles en alle andere activiteiten in groepsverband, kwamen stil te liggen. Natuurlijk was het in het begin leuk om even geen school te hebben. Als kind had je meer tijd om dingen te doen die je zelf leuk vond, zoals uitslapen, knutselen op je eigen kamer en spelletjes spelen. Maar al snel werden vriendjes en vriendinnetjes van school enorm gemist.
“Hoewel de situatie spannend was, zorgde het ook voor een enorme veerkracht en flexibiliteit.”
Ook voor leerkrachten viel het dagelijkse ritme weg. Met elkaar werkten we hard om het onderwijs zo goed en zo snel mogelijk te continueren. Hoewel de situatie spannend was, zorgde het ook voor een enorme veerkracht en flexibiliteit. Vernieuwingen die hiervoor soms maanden duurden, lukten nu binnen een week. We maakten ons het online lesgeven eigen, inclusief allerlei bijbehorende tools. Teams, Zoom, BreakOut-rooms zijn woorden die we een jaar geleden in het onderwijs nog niet vaak gebruikten, maar die we nu allemaal kennen. Er kwam crisisopvang voor kinderen met ouders met een cruciaal beroep. Ook leerlingen die een zorgelijke of zelfs onveilige thuissituatie hadden, werden opgevangen. Er kwam ontzettend veel kracht en energie vrij.
In mei gingen de scholen weer voorzichtig open, en leek het een beetje normaal te worden. Nog niet helemaal zoals vóór de corona-crisis: per keer was maar de helft van alle leerlingen op school. Ouders mochten de school niet binnenkomen. Maar dat gaf niet: iedereen was blij dat het weer een beetje leek op hoe het was. De vaste structuren kwamen langzaam maar zeker terug.
En nu? Nu is het december. We zijn bijna een jaar verder. Bepaalde handelingen en regels die een jaar geleden niet voorkwamen, zitten er nu ingebakken. Al blijven ze ook nog steeds een beetje onnatuurlijk. Zodra een iemand niest of hoest, is iedereen alert. Mondkapjes voor het personeel, lunchen in je eigen klaslokaal en zo veel mogelijk afstand houden. Normaal staat december in het teken van verbinding, samenzijn, gezelligheid en een beetje zenuwen. Ook nu. En toch is het net een beetje anders dan andere jaren. Sint en de Kerstman vallen in een risicogroep. Pieten mogen eropuit in groepjes van maximaal vier. Rudolf zal zo veel mogelijk thuiswerken en Amerigo beperkt zijn reisbewegingen. Het is een gekke tijd. Zowel op school als thuis.
Net als in maart voeren veerkracht en flexibiliteit de boventoon. Voor de problemen die door de coronamaatrelen zijn ontstaan worden oplossingen bedacht. Sinterklaas belt op 5 december in via FaceTime of Zoom, zodat hij online uit het Grote Boek kan lezen. Pieten maken (te) gekke TikTok-filmpjes en met kerst serveren we alle hapjes op een stokje. Alles om ook dit jaar een fijne sfeer neer te zetten! Net zoals elk ander jaar. Zo is het toch nog een beetje normaal.
Over de auteur:
Eline Kaim heeft meer dan 17 jaar ervaring in het onderwijs, onder meer als leerkracht, rekenspecialist en IB’er. Moeilijke situatie in de klas? Eline bedenkt er een creatieve oplossing voor! Deze geboren en getogen Rotterdammer heeft een positieve mind-set en denkt in mogelijkheden, dat komt dagelijks van pas in haar werk. Daarnaast is Eline sinds dit schooljaar begonnen met het coachen en trainen van (startende) leerkrachten via haar eigen bedrijf.