Betekenisvol toetsen met het IEP LVS
Het IEP LVS volgt leerlingen op leerdoelen en referentieniveaus. Zo weet je precies wat je kunt doen om je leerling verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. Bovendien zorgen we met kindvriendelijke toetsen dat een toets inderdaad meet wat je wíl meten. Betekenisvol toetsen, noemen we dat!
Waarom toetsen we eigenlijk? Soms lijken we dat te vergeten: toetsen hoort er gewoon bij. De toets geeft een uitslag waar we veel waarde aan hechten en die bepaalt welk pad een leerling bewandelt op school. Maar het gevaar bestaat dat de aandacht dan vooral uitgaat naar presteren. De toets wordt een doel op zichzelf: dáár draait het uiteindelijk om. Toch?
Nee, vinden we bij IEP. Een toets hoort een hulpmiddel te zijn, geen doel. Toetsen zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van een leerling. Om te ontdekken of jouw onderwijsaanbod voldoende is en aansluit bij de leerling.
Volgen op leerdoelen
We maken de IEP LVS toetsen betekenisvol door leerlingen te volgen op leerdoelen en referentieniveaus. We vergelijken kinderen niet met elkaar: je kijkt welke leerdoelen een kind al beheerst en of de leerling op weg is om het referentieniveau 1F of 2F/1S te halen. Zo weet je na het toetsen precies of een leerling genoeg heeft geleerd van jouw lessen. Je ziet aan welke leerdoelen jullie nog moeten werken. Met de hart- en handeninstrumenten ontdek je ook welke leeraanpak werkt voor jouw leerling. En of een probleem in de sociaal- emotionele ontwikkeling het leerproces misschien in de weg zit; bijvoorbeeld omdat de leerling geen vragen durft te stellen.
Kindvriendelijk toetsen
Betekenisvol toetsen gaat ook over de manier van toetsen. Meet je wel echt wat je wil meten? Als een kind heel zenuwachtig is, de vraag niet snapt of afgeleid wordt door onbelangrijke details, dan geeft de toetsuitslag een verkeerd beeld van wat de leerling weet en kan. Daarom zorgen we dat taal geen struikelblok vormt bij rekenen. Bovendien sluiten onze toetsen heel goed aan op de belevingswereld van kinderen. We weten kinderen goed te motiveren om aan de slag te gaan, zodat een toets niet aanvoelt als een afrekenmoment. Zodat je meet wat je wíl meten!
Meer weten over het IEP LVS?
Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.
Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.