Beginnen met het IEP LVS: eerst een startbijeenkomst!

We hebben dit schooljaar weer veel nieuwe scholen mogen verwelkomen die met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) gaan werken. Deze scholen worden tijdens de overstap van hun oude leerlingvolgsysteem naar het IEP LVS door ons begeleid, zodat alle leerkrachten de juiste bagage hebben om samen met hun leerlingen met het LVS aan de slag te gaan. Dit doen we in de vorm van een startbijeenkomst op school. Gelukkig konden deze, met wat aanpassingen, ook dit schooljaar meestal op locatie doorgaan. IEP-adviseur Daphne is de afgelopen drie maanden veel op pad geweest en vertelt over het IEP LVS en de startbijeenkomsten.

 

Waarom een leerlingvolgsysteem (LVS)?

“In een leerlingvolgsysteem wordt de ontwikkeling van leerlingen vastgelegd. Voor basisscholen is het verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem. Het IEP Leerlingvolgsysteem is één van de systemen waar scholen uit kunnen kiezen. Wij vinden dat een kind meer is dan alleen taal en rekenen, en bieden daarom ook ‘hart-handen instrumenten’ aan in het IEP LVS. Met deze instrumenten meet je de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen; hoofd, hart en handen. Hiermee brengen we het complete kind in beeld, niet alleen de cognitieve vaardigheden van het kind. Het IEP Leerlingvolgsysteem is een compleet LVS. De toetsen voor de leerjaren 6 t/m 8 zijn goedgekeurd door de Expertgroep PO. Dat betekent dat je leerlingen met IEP valide en betrouwbaar kunt volgen. Sinds schooljaar 2019 – 2020 is het IEP LVS compleet, door de uitbreiding met toetsen en instrumenten voor groep 3 t/m 5. De goedkeuring van de toetsen voor groep 3 t/m 5 verwachten we in februari te ontvangen van de Expertgroep PO. In totaal werken nu zo’n 600 scholen met het IEP LVS.”

 

Een school meldt zich aan voor het IEP Leerlingvolgsysteem, wat nu?

“Dat vinden we natuurlijk enorm leuk! Het account wordt gereed gemaakt en scholen krijgen een IEP-Box van ons; dit is een welkomstpakket met een welkomstbrief, een handleiding en uitwerkingen van de leerlijnen van groep 3 t/m het 3F-niveau. Vervolgens neemt de IEP-adviseur uit de regio van de school contact met de school op. De school vult een intakeformulier in. Hiermee leren we de school meteen al een beetje beter kennen, en weten we bijvoorbeeld op welke momenten in het jaar een school wil toetsen, welke lesmethodes er gebruikt worden, op wat voor device de leerlingen werken en ook of een school nu al vragen heeft. Zo komen we tijdens een startbijeenkomst goed beslagen ten ijs.”

 

Wat doen jullie tijdens de startbijeenkomst?

“We vragen de scholen of alle leerkrachten vooraf het webinar ‘IEP LVS in een kwartier’ kunnen kijken. Daarmee leggen we alvast een basis voor de startbijeenkomst. De bijeenkomst zelf duurt meestal een uur of twee. We laten zien welke toetsen beschikbaar zijn in het IEP LVS en frissen dan meteen de kennis over de referentieniveaus op. Het grootste deel van de bijeenkomst bestaat uit de knoppentraining, waarbij we echt met het LVS aan de slag gaan. We lichten alle functies in het IEP LVS toe, daarna gaan de leerkrachten met een demo-school alles zelf uitproberen. We laten zien hoe je een toets klaarzet, waar je de resultaten kunt vinden, hoe je deze uitdraait en nog veel meer. Door het zelf te doen tijdens een knoppentraining blijft die kennis veel beter hangen. Daarnaast is het fijne van een startbijeenkomst dat vragen die anders misschien pas zouden komen opborrelen rondom de eerste toetsafname, meteen gesteld kunnen worden.”

 

Hoe ervaren leerkrachten het verschil met hun vorige LVS, vaak dat van Cito, tijdens de knoppentraining?

“Het IEP LVS is volledig digitaal. Dat maakt het klaarzetten van toetsen veel eenvoudiger dan met een LVS dat met papier werkt. Ook het klaarzetten van een toets van een ander niveau is in een paar klikken geregeld. Dat taalverzorging audio-ondersteund is wordt als erg positief ervaren. De leerkracht hoeft niks voor te lezen. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo toetsen maken. Tot slot is de manier waarop het IEP Leerlingvolgsysteem resultaten weergeeft erg anders vergeleken met wat leerkrachten gewend zijn. Er komt geen goed of fout voor in het IEP LVS; wij kijken naar de ontwikkeling van de individuele leerling, en rekenen het kind niet af op wat het wel of niet kan. Voor een leerkracht kan het even wennen zijn dat we niet over ‘goed’ of ‘slecht’ resultaat spreken. We laten alleen objectief zien wat het resultaat is, en of er sprake is van leergroei of niet. Wij vertrouwen erop dat de leerkracht, door het combineren van zijn of haar eigen bevindingen met de toetsresultaten, voldoende kennis in huis heeft om te weten waar het kind staat en wat het nodig heeft om te groeien.”

 

Volgend jaar weer?

“Nou, als het aan mij ligt ben ik volgend jaar weer veel op de scholen te vinden. Maar of we de startbijeenkomsten volgend jaar ook 100% op locatie kunnen doen is nog maar de vraag. Startbijeenkomsten kunnen alleen na schooltijd plaatsvinden, omdat we alle leerkrachten bij elkaar moeten kunnen krijgen. We groeien hard, dus of we volgend jaar nog voldoende capaciteit hebben om alle startbijeenkomsten op locatie te doen weten we niet. Vanwege de coronamaatregelen hebben we dit jaar al heel wat startbijeenkomsten online gedaan. Gelukkig gaat dit ook heel goed. Het zou dus goed kunnen dat we daar volgend jaar deels mee doorgaan. We zorgen sowieso voor een goede implementatie, want dat vinden we ontzettend belangrijk!”

 

Meer weten?

Wil je meer weten over het IEP Leerlingvolgsysteem? Kijk dan hier verder. Naast het IEP LVS, is er ook de IEP Eindtoets. Daar lees je hier meer over.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *