Animo voor papieren IEP Eindtoets blijft groeien
35% van de basisscholen IEPt in 2019
Culemborg – 5 februari 2019 – Ondanks dat er veel digitale alternatieven zijn, blijft de papieren IEP Eindtoets sterk groeien. In vijf jaar tijd groeit deze eindtoets nog steeds, inmiddels kiezen ruim 2200 scholen voor de IEP. Scholen die eenmaal IEPen, blijven dat doen. Daarnaast sluiten ieder jaar nieuwe scholen zich aan bij de IEP. De manier van toetsen past bij de wensen van zowel de leerlingen als de leerkrachten.
Eindtoets op papier
De IEP Eindtoets is een papieren toets, dat is een bewuste keuze. Het is belangrijk dat iedere leerling bij de afname van de eindtoets optimaal kan laten zien wat hij kan. Bij de IEP Eindtoets lezen en schrijven de leerlingen in het toetsboekje. Dit klinkt als een open deur, maar het heeft wel degelijk meerwaarde voor de concentratie en de algehele toetsbeleving. Vijf jaar ervaring leert dat dit voor de leerlingen die IEPen een fijne manier is om met overzicht, zelfvertrouwen en rust de toets te maken. Door het werken in één boekje kan de leerling zich volledig concentreren op de toets en heeft zo geen afleiding door andere materialen op tafel. Daarnaast hoeft niemand zich zorgen te maken over het al dan niet optimaal functioneren van een technische omgeving op het moment van afname.
Veel keuze voor de basisscholen
Sinds vijf jaar is de eindtoets verplicht voor scholen uit het reguliere basisonderwijs. Nog altijd is er een tendens zichtbaar waarbij scholen een bewuste keuze maken voor een eindtoets die aansluit bij de visie van de school. Ondanks dat alle eindtoetsen het taal- en rekenniveau meten, kun je bijvoorbeeld door de manier waarop de toetsvragen aangeboden worden kiezen voor de eindtoets die het beste bij je onderwijs past om zo de beste toetservaring voor iedere leerling te creëren.
Leerling als uitgangspunt
Bij de IEP staat de leerling en zijn leefwereld in de vraagstelling altijd centraal. Zo zijn de situaties die er worden geschetst aansprekend en vertrouwd. Leerlingen laten na het maken van de IEP weten dat ze niet het gevoel hebben dat ze een (eind)toets maken, wat ervoor zorgt dat ze ontspannen werken. Door het gebruik van een fris, overzichtelijk toetsboekje, de manier van bevragen, de behapbare afnameduur én het gebruik van open vragen kan de leerling zijn vaardigheden op taal en rekenen goed laten zien.
Geschikt voor alle leerlingen
Bij de IEP Eindtoets maken alle leerlingen dezelfde vragen. Zo krijgen ze bij iedere vraag een nieuwe kans te laten zien wat ze kunnen. De vragen lopen op van gemakkelijk naar moeilijker, zodat iedere leerling een succeservaring ervaart. Uiteraard zijn er mogelijkheden voor ondersteuningsbehoeften, zoals een vergrote of zwart-wit versie en uiteraard ook audio-ondersteuning.
Officiële afname IEP Eindtoets 2019
Op dinsdag 16 en woensdag 17 april 2019 maken de leerlingen de IEP Eindtoets. Op beide ochtenden komt zowel een taal- als een rekengedeelte aan bod. Voor ieder deel krijgt de leerling een uur de tijd.
Einde bericht
Voor meer informatie of inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met:
Irene Fokkens, marketingmanager Bureau ICE via 06 10 78 93 06 of ifokkens@bureau-ice.nl.