Voor alle studenten?
Sinds 27 september 2019 biedt TOA Toetsplatform een nieuwe functionaliteit: spellingscontrole voor alle talen, voor zowel toetsen als examens. We komen hiermee tegemoet aan de aanbeveling vanuit de MBO Raad om studenten met dyslexie gebruik te laten maken van spellingscontrole bij instellingsexamens Nederlands en Engels. De vraag is of deze ondersteuning alleen beschikbaar moet zijn voor studenten met een dyslexieverklaring of dat ook andere studenten hier aanspraak op kunnen maken.
Je kunt dit advies ook in zijn geheel downloaden: Advies bij spellingscontrole in TOA Toetsplatform.
Terug naar de basis: Wat willen we ook alweer meten?
Eén van de onderdelen van het Instellingsexamen Nederlands is schrijven (inclusief taalverzorging). We beoordelen deze deelvaardigheid op basis van de taaltechnische aspecten uit het betreffende referentiekader. Het is dus de bedoeling dat studenten ook beoordeeld worden op spelling en grammatica, uiteraard passend bij de norm 1F, 2F of 3F. Ook voor de moderne vreemde talen geldt dat spelling onderdeel is van de norm.
Gebruik van hulpmiddelen
Om een geldige niveau-uitspraak te kunnen doen, moet een student laten zien dat hij het getoetste niveau beheerst op alle deelaspecten die in het referentiekader worden genoemd. Hierbij is het belangrijk dat iedereen een gelijke kans krijgt om zijn of haar vaardigheid aan te tonen. Een student heeft recht op het gebruik van hulpmiddelen en ondersteuning, als dat nodig is. Zet je die ondersteuning goed in, dan zou de betreffende student zijn of haar beperking of achterstand (denk aan anderstaligen) voldoende moeten kunnen compenseren. In de Onderwijs- en Examenregeling dienen hier beleidsafspraken over te zijn opgenomen.
Zorgvuldige afweging
Het is aan de examencommissie om te beslissen welke hulpmiddelen een student met een extra ondersteuningsvraag krijgt toegewezen. Aanpassingen in de examinering mogen echter geen afbreuk doen aan de exameneisen en -norm. Het toestaan van spellingscontrole bij schrijfexamens vraagt om een zorgvuldige afweging. Spellingscontrole helpt immers bij het geven van het ‘juiste antwoord’ en verandert daarmee de regels van het spel.
Kun je dit verantwoorden?
Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij de scholen om hier een duidelijk en vooral eerlijk beleid op te maken. Met als uitgangspunt dat de lat voor iedereen even hoog ligt en alle studenten eerlijk worden behandeld, zodat ook de waarde van elk diploma gelijk is. Dit adviesdocument belicht verschillende overwegingen en kan dienen als aanleiding om de discussie op school te voeren over het wel of niet toestaan van de spellingscontrole bij toetsen en examens.