Menu
Nieuw in het IEP LVS
Nieuw in het IEP LVS

Ontwikkelingen zomer 2024

Observatie-instrument leerjaar 1 en 2: spel

Spel is geen officiële SLO-leerlijn, maar zoals iedereen weet is spel cruciaal voor het leerproces van kleuters. Het is daarom belangrijk om het spel van de leerlingen goed in beeld te hebben, zodat je leerlingen in een vergelijkbare spelfase kunt laten samen spelen en goed zicht hebt op hoe je het spel van de leerlingen indien nodig kunt begeleiden. Vanaf nu kun je deze observaties kwijt in het IEP LVS, zodat je het overzicht er gemakkelijk bij kunt pakken. Het instrument Spel wordt toegevoegd aan de instrumenten voor Hart en Handen.  

Het instrument is opgedeeld in 5 fasen van spelontwikkeling (solitair spel, toeschouwer, parallel spel, associatief spel, coöperatief spel). Bij elke fase kun je aangeven waar de leerling staat in zijn ontwikkeling. Wanneer een leerling een bepaalde fase doorlopen heeft, geef je dat aan door in te vullen ‘Laat het vaak zien’. Daarna ga je door met de volgende fase. Is de leerling bij de start van je observatie al bij een volgende fase? Vul dan toch de voorgaande fasen in om een goed overzicht te krijgen van alle leerlingen. 

In de resultaten zie je vervolgens (zowel op leerling- als op groepsniveau) in welke fase van spel de leerling zich bevindt en hoever deze fase is ontwikkeld. Naast de spelfase, zijn spelkwaliteit (denk aan spelplezier, spelduur en spelideeën) en vormen van spel (denk aan constructief spel, rollenspel, ontwikkelspel) ook kenmerken van het spel van de leerling waarover je wellicht iets wilt noteren. Je kunt hierover altijd een notitie schrijven in het opmerkingenveld (zie afbeelding). 

Observatie-instrument spel

Vernieuwde ontwikkellijnen

De ontwikkellijnen in het IEP LVS zijn vernieuwd. Voor leerjaar 3 t/m 5 is de ontwikkellijn 1S/2F omgezet in een trap. De trap laat zien in hoeverre de leerlingen de SLO-doelen beheersen: in periode I de a-doelen, in periode II de b-doelen. Vanaf leerjaar 6 is de lijn hetzelfde gebleven. Omdat de lijn slechts een indicatie is en de toets een momentopname, zie je vanaf nu een marge van 3 ontwikkelscorepunten boven en 3 ontwikkelscorepunten onder de lijn.

Voor leerlingen waarvoor de 1F-lijn niet haalbaar lijkt, hebben we de Ontwikkellijn 5b voor de individuele voortgangsgrafiek toegevoegd. De lijn is een indicatie per vaardigheid in hoeverre de leerling op koers is richting het 5b-niveau (uitstroom pro).

Vernieuwde ontwikkellijnen

Klaarzetscherm toetsen

Het klaarzetscherm voor de toetsen en instrumenten is vernieuwd. In drie stappen zet je voor de leerlingen de juiste toetsen klaar én je hoeft nu niet meer voor iedere leerling los een toets of instrument klaar te zetten, dat scheelt veel tijd! We leggen je graag uit hoe dit vernieuwde scherm werkt.

Stap 1. Kies de vaardigheid waarvoor je een toets of instrument wilt klaarzetten.

Stap 2. Selecteer het niveau van de toets of het instrument voor de hele groep. We zetten standaard de toets/het instrument klaar welke past bij het leerjaar en de periode waarin je je bevindt. Uiteraard is dit niet voor iedere leerling de meest passende keuze. Je kunt dit daarom zelf per leerling aanpassen. Je kunt hier ook kiezen voor de digitale of papieren variant van de toetsen (zie afbeelding).

Klaarzetscherm toetsen

Verdiepte Trendanalyse

In een eerder servicebericht hebben we je al laten weten dat we aan het werk waren met een verdiepte versie van de trendanalyse. Dit is een mooie uitbreiding op de basisversie en geeft je nog sneller inzicht in hoe de school ervoor staat. We leggen je hierbij graag uit hoe je deze nieuwe trendanalyse kunt lezen.  

Waar vind je de trendanalyse?
Wanneer je in het menu naar Schooloverzicht gaat, vind je bij de Trendanalyse nu de mogelijkheid om te wisselen tussen de Basisweergave en de Verdiepte weergave.  

Wat zie je in de trendanalyse?
Je ziet nu een overzicht van alle leerjaren, per periode. Ieder vakje geeft informatie.

  • A – Je ziet hier de gemiddelde ontwikkelscore van het betreffende leerjaar. De kleur van het vakje geeft weer of de meeste leerlingen boven of onder de norm scoren (groen/blauw) en of de meeste leerlingen een boven- of ondergemiddelde groei laten zien (licht/donker).  
  • B – Je ziet hier de ambitie die je zelf als school hebt ingesteld. Zie jij geen percentage? Dan is de ambitie nog niet ingevuld. Je leest hier hoe je dit in kunt stellen.  
  • C – De gouden balk geeft weer hoeveel leerlingen op of boven de geselecteerde norm scoren (ontwikkellijn 1F of 2F/1S). Hiermee zie je in één oogopslag of je je ambitie hebt gehaald.  
  • D –  Je ziet hier een weergave van de verdeling van de resultaten van de leerlingen in deze periode. Deze balk komt overeen met de dwarsdoorsnede.  
  • E –  Dit geeft weer hoeveel leerlingen er in dat leerjaar zitten.  

Wanneer je klikt op het vakje, zie je de gegevens zoals je deze in de Basisweergave van de trendanalyse eerder ook al zag. We hebben hier wat informatie aan toegevoegd. Onderaan zie je nu het aantal leerlingen per niveau dat is behaald. Hiermee zie je in één overzicht welk niveau de leerlingen hebben behaald én of ze op koers naar het geselecteerde referentieniveau.  

Hoe lees ik de trendanalyse?
De trendanalyse helpt om op zoek te gaan naar trends door de jaren, vakgebieden en/of groepen heen. Je kunt de trendanalyse op drie manieren lezen: 

  1. Je kunt alle leerjaren van één schooljaar zien (van links naar rechts).  
  2. Je kunt alle schooljaren van één leerjaar zien (van boven naar beneden).  
  3. Je kunt een groep leerlingen door de jaren heen volgen (links onderaan naar rechts bovenaan).  

Leerlingresultaten filteren

Het is vanaf nu mogelijk om leerlingresultaten uit te filteren van de groepsvoortgang en schooloverzichten. Heb je bijvoorbeeld leerlingen in een leerjaar, die eigenlijk bij een schakelklas horen? Of leerlingen met een eigen leerlijn? Dan kun je ervoor zorgen dat de resultaten van deze leerlingen in de gefilterde weergave niet meetellen voor het groepsgemiddelde.

Alleen de schoolbeheerder kan leerlingen uitfilteren. Via Menu > Leerlingen kun je ervoor kiezen om resultaten van specifieke leerlingen uit te filteren. Bij de groeps- en schooloverzichten kan je kiezen voor gefilterde en niet gefilterde weergave. De resultaten van uitgefilterde leerlingen worden dan niet meegenomen in de schooloverzichten Dwarsdoorsnede en Trendanalyse en in de voortgangsgrafiek van de groep, als je kiest voor ‘Gefilterd’. Kies bij de groeps- en schooloverzichten voor ‘Niet gefilterd’ om de resultaten van alle leerlingen te tonen.