Observatie-instrument leerjaar 1 en 2: spel
Spel is geen officiële SLO-leerlijn, maar zoals iedereen weet is spel cruciaal voor het leerproces van kleuters. Het is daarom belangrijk om het spel van de leerlingen goed in beeld te hebben, zodat je leerlingen in een vergelijkbare spelfase kunt laten samen spelen en goed zicht hebt op hoe je het spel van de leerlingen indien nodig kunt begeleiden. Vanaf nu kun je deze observaties kwijt in het IEP LVS, zodat je het overzicht er gemakkelijk bij kunt pakken. Het instrument Spel wordt toegevoegd aan de instrumenten voor Hart en Handen.
Het instrument is opgedeeld in 5 fasen van spelontwikkeling (solitair spel, toeschouwer, parallel spel, associatief spel, coöperatief spel). Bij elke fase kun je aangeven waar de leerling staat in zijn ontwikkeling. Wanneer een leerling een bepaalde fase doorlopen heeft, geef je dat aan door in te vullen ‘Laat het vaak zien’. Daarna ga je door met de volgende fase. Is de leerling bij de start van je observatie al bij een volgende fase? Vul dan toch de voorgaande fasen in om een goed overzicht te krijgen van alle leerlingen.
In de resultaten zie je vervolgens (zowel op leerling- als op groepsniveau) in welke fase van spel de leerling zich bevindt en hoever deze fase is ontwikkeld. Naast de spelfase, zijn spelkwaliteit (denk aan spelplezier, spelduur en spelideeën) en vormen van spel (denk aan constructief spel, rollenspel, ontwikkelspel) ook kenmerken van het spel van de leerling waarover je wellicht iets wilt noteren. Je kunt hierover altijd een notitie schrijven in het opmerkingenveld (zie afbeelding).