Een toets die echt wat oplevert
‘Toen we een paar jaar geleden moesten overstappen naar een nieuwe versie van het leerlingvolgsysteem dat we gebruikten wisten we: aan die toetsen hebben we niets. Onze leerlingen scoren er allemaal een “E” op, maar wat voor “E” is dat dan? Het was te weinig gedetailleerd voor ons. We zijn op zoek gegaan naar een toets die ons wat oplevert, waar we echt wat aan hebben. Een IEP adviseur kwam over IEP vertellen, en dat paste precies bij ons.’
Leerdoelen toetsen
‘De belangrijkste reden dat we voor IEP hebben gekozen is omdat je je elke keer verhoud tot de 1F-lijn. Hoe ver ben ik van referentieniveau 1F vandaan en wat moet ik nog doen om daar te komen? Dat is echt anders dan werken met DLE’s. Ik leg altijd uit: je staat allebei op hetzelfde punt, maar bij de een kijk je naar wat je hebt gehad en bij de ander kijk je naar wat er nog nodig is om daar te komen. Het vorige leerlingvolgsysteem toetste meer stof dan de kinderen aangeboden hadden gekregen, waardoor ze altijd een E scoorden. IEP toetst precies de doelen die je hebt aangeboden, zodat je kunt zien of je bepaalde stof nog extra moet aanbieden of oefenen.’
Fijn voor leerling en leerkracht
‘IEP is super gebruiksvriendelijk. Je hebt de toetsen zo klaargezet en ze worden automatisch nagekeken. Je krijgt snel een duidelijk overzicht, het is allemaal heel simpel. Daardoor hou je meer tijd over om andere dingen te doen. Taal is geen struikelblok: bij rekenen niet, maar eigenlijk überhaupt niet want alles kan worden voorgelezen. Dat is fijn voor onze leerlingen. We hebben een onderzoekje gedaan onder de leerlingen en daaruit bleek dat ze IEP niet spannend vinden, ze vinden het leuk. Bij het vorige leerlingvolgsysteem brachten we de toetsen op dezelfde manier, maar dat werd toch als spannender ervaren.’
Op onze eigen manier
‘We doen sommige dingen wel iets anders. We zijn vorig jaar pas gestart met het invullen van de hartinstrumenten door de leerlingen; de handeninstrumenten gebruiken we nog niet. De visie van IEP is om met leerlingen in gesprek te gaan over de uitkomsten van de hartinstrumenten, maar dat doen wij nog niet. Daarom hebben we een eigen leerkrachtenlijst ontwikkeld die we naast de antwoorden van de leerlingen leggen en als daar een opvallend beeld uitkomt dan bespreken we dat. Tot nu toe hebben we bij de rapportgesprekken ook de Talentenkaart nog niet gebruikt, maar ik denk dat we dat wel gaan doen nu we ook de hartinstrumenten afnemen; dan is de Talentenkaart completer. En ik ben blij als IEP straks een eigen DMT heeft die we kunnen gebruiken bij de aanvraag voor onderzoek naar dyslexie.’
Met de hele stichting over
‘De overstap ging goed. We zijn gewoon begonnen, het is zo’n simpel programma. We hebben destijds als pilotschool een uitzonderingspositie gekregen binnen de stichting. Uiteindelijk is er een breed onderzoek gedaan door alle kwaliteitscoördinatoren binnen Edumare en nu stapt onze hele stichting over op IEP.’