Anke’s knuppels in het hoenderhok

Het 4e Nationale Toetscongres - Anke Swanenberg

Tijdens Het 4e Nationale Toetscongres neemt Anke Swanenberg – bekend van Expeditie Nederlands –  stelling in toetsthematiek. Op prikkelende wijze zet zij haar deelnemers aan het denken met scherpe stellingen. Deze workshop wordt zeker geen lezing! Zij daagt haar deelnemers uit om in tweetallen actief aan de slag te gaan met een challenge. Heilige huisjes mogen afgebroken worden en uiteenlopende opvattingen zijn welkom. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, geven we hier alvast Anke’s knuppels in het hoenderhok:

  • “Kinderen kunnen prima zelf bepalen wat en hoe zij willen leren.”
  • “Leerlingen moeten vooral hun eigen groei laten zien en zich daar op focussen. Het is niet belangrijk dat ze beter zijn dan een klasgenoot, maar het is wel belangrijk dat zij een betere versie van zichzelf worden.”
  • “Door de focus op cijfers beperken we de ontwikkeling van leerlingen. Ze hoeven zichzelf niet meer uit te dagen dan een zesje.”
  • “Scholen zouden niet verplicht vast moeten zitten aan een centraal eindexamen: een schoolexamen dat passend is bij het onderwijstype (net zoals in België) is meer van deze tijd.”
  • “Leerlingen leren meer en beter als zij werken vanuit hun eigen interesses en nieuwsgierigheid.”
  • “Als je leerlingen vrij laat in hoe en wat zij leren, komen ze vanzelf tot goede ideeën.”
  • “Ons onderwijs moet zich meer richten op vaardigheden, zoals plannen, doorzetten, plan van aanpak maken, samenwerken en reflecteren in plaats van kennis. Op die manier bereiden we onze kinderen betere voor op de toekomstige (veranderende, dynamische) maatschappij.”
  • “Alle leerlingen zijn leergierig genoeg voor Agora-onderwijs.”

Er zijn nog plaatsen beschikbaar voor Anke’s workshop. Meld je hier aan.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *