Menu
4e Nationale Toetscongres 2019 - Anders kijken, meer zien - banner 1
4e Nationale Toetscongres 2019 - Anders kijken, meer zien - banner 6

Harold Bekkering

Betekenisvol onderwijs, hoe toets je dan?

Onderwijs is wereldwijd de nieuwe religie geworden, waarbij we mensen indelen op cognitief niveau. Rijdend naar het voetbalveld hoor ik op de achterbank de tieners direct aan elkaar vragen, “op welk schoolniveau zit jij?” Om deze indeling zo zuiver mogelijk te maken toetsen we daarom vooral feitelijke kennis, en hoe hoger het niveau, hoe meer kennis er getoetst wordt. Ik pleit vanuit mijn achtergrond als neurowetenschapper voor een radicale verandering van het onderwijs. Hersenen zijn een actief orgaan die proberen om een zo rijk mogelijk beeld van de wereld en van het eigen doen en laten op te bouwen vanuit de kennis die er is. Ons geheugen is ook rationeel: we onthouden informatie die we gebruiken en vergeten zaken die we niet gebruiken. Ik pleit daarom voor een omwenteling naar betekenisvol onderwijs waarin met behulp van docenten de diepte wordt gezocht op onderwerpen naar keuze en waarin een onderzoekende houding wordt aangeleerd over de wereld en jouw persoonlijke rol in die wereld. Toetsing wordt hierin een dienend instrument. Je stelt samen per uitdaging concrete doelen op en je evalueert gedurende het proces of de doelen bereikt gaan worden. De echte toets is hoe school jou voorbereidt op een leven lang leren, een moeilijke maar mooie uitdaging voor ieder schoolsysteem.

 

Korte biografie

Harold Bekkering (1965) is sinds 2002 Professor in de Psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarvoor heeft hij aan universiteiten in Maastricht, St. Louis (USA) en Groningen gewerkt en als senior onderzoeker aan het Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences in München. Hij is voorzitter van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour. Zelf onderzoekt hij het belang van het lichaam en de rol van sociale interacties bij menselijk leren. In de laatste jaren houdt hij zich veel bezig met het verbinden van neurowetenschappelijke kennis aan vernieuwingen in het onderwijs. Harold werd in 2017 geridderd voor zijn bijzondere bijdrage aan de wetenschap en de maatschappij.

Toetsfestival PO - Prof. dr. Harold Bekkering