Docent Nederlands Thea Nabring: ‘Al lees je stripverhalen, als je maar leest’

Er komen jongeren van het mbo af die bijna laaggeletterd zijn. En ik vind het schrijnend om te horen hoe weinig studenten voor hun plezier een boek aanraken.” Net als veel docenten maakt Thea Nabring zich grote zorgen over de lees- en taalvaardigheid van mbo-studenten. Maar ze zit absoluut niet bij de pakken neer: in de loop der jaren heeft ze zo haar manieren ontwikkeld om studenten weer aan het lezen te krijgen.

Als docent Nederlands binnen de sector Zorg & Welzijn van ROC A12 maakt Thea Nabring zich al jaren sterk voor leesbevordering en taalstimulering. “Toetsing staat daar een beetje haaks op”, zegt ze als we haar vragen of toetsen daar nog een rol bij spelen. “Want toetsen gaan over technisch lezen, niet over leesplezier. Tegelijkertijd is toetsing nodig in de voorbereiding op het examen Nederlands. In die zin gaat toetsing van taalvaardigheid wel hand in hand met leesbevordering, omdat ze op elkaar inwerken.”

“In TOA toetsen we taalbegrip, spelling et cetera. Dat zijn allemaal dingen die je leert door te lezen. Als studenten plezier krijgen in het lezen, gaat hun taalvaardigheid omhoog en andersom. Maar het begint bij lezen. Dat kunnen boeken zijn, maar ook verhalen uit het oude en nieuwe testament of de koran, een jeugdboek of een sprookje. Ik zeg altijd: al lees je stripverhalen, als je maar leest.”

Hoe krijg je studenten aan het lezen?

“Door ze mee te nemen naar onze bibliotheek. Daar hebben we kasten vol met vreselijke verhalen. Dat hoort nu eenmaal bij de opleiding die ze volgen, maatschappelijke zorg. Boeken over incest, mishandeling, mensen die beschadigd zijn. Dan zeg ik: pak een boek dat je interessant vindt. En als je het uit hebt, ben jij de hoofdpersoon uit het boek en stellen andere studenten jou vragen. Als professionals. Hoe heb je de incest beleefd? Dat bleek een schot in de roos. Studenten leren hoe ze met een cliënt omgaan. En dat doen ze aan de hand van een verhaal, waardoor je tegelijkertijd de leesvaardigheid bevordert.”

“Dit voorbeeld gaat over studenten die in de jeugdzorg of de kinderopvang gaan werken. Maar op een sportopleiding kun je studenten artikelen over sport laten lezen. Op maandag staan de kranten daar vol mee. Voor een horeca-opleiding kun je op zoek gaan naar bijzondere verhalen van goede koks of recensies van restaurants. Die zijn er genoeg. Datgene aanbieden wat studenten interessant vinden en daar vervolgens het gesprek over aangaan.”

 

“Door al lezend met hun eigen vak bezig te zijn, werken ze ongemerkt aan hun Nederlands.”

 

Nog een laatste praktische tip voor collega’s die aan de slag willen met leesbevordering?

“Gebruik je eigen enthousiasme. Ik heb ladingen boeken waar ik zelf enthousiast over ben. En tijdens mijn lessen over voorlezen krijgen studenten geen theorietoets, maar moeten ze een prentenboek maken. Ik merk dat ze daar super-enthousiast van worden; er zitten echt pareltjes tussen, waarmee je zo naar een uitgever zou kunnen.”

“Dicht bij de belevingswereld van studenten blijven, dat is zo belangrijk. Door al lezend met hun eigen vak bezig te zijn, werken ze ongemerkt ook aan hun Nederlands. Of aan hun Engels of wat dan ook, want dat geldt ook voor het aanleren van andere vaardigheden.”

TOA 15 jaar Magazine

Dit artikel is onderdeel van het TOA Magazine, speciaal uitgebracht voor ons 15-jarig jubileum. Het magazine bevat een mix van interviews met docenten, achtergrondartikelen, puzzels en meer. Vraag het TOA Magazine gratis aan.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *