IEP Training: Ervaringen van Scholengroep Holland
Bij de start met het IEP LVS krijgen onze IEP-scholen toegang tot IEP Learning: onze gratis starttraining. Hier staan uitlegvideo’s van het IEP-team, stappenplannen en andere tools. Zo doorlopen we samen de overstap naar het IEP LVS en leggen scholen een stevige basis om met het IEP LVS te leren werken. Op verzoek van veel IEP-scholen is er nu de mogelijkheid om een verdiepingslag te maken. Speciaal daarvoor hebben we twee IEP-trainingen ontwikkeld: ‘Verdiep in IEP’ en ‘Ambities stellen’. In dit artikel lees je de ervaringen van een schoolteam op een van de trainingen.
Waarom hebben jullie besloten de IEP Training “Aan de slag met het stellen van ambities” te volgen?
‘Sinds vorig schooljaar werken alle dertien basisscholen in onze scholengroep met het IEP LVS. Een aantal scholen waren twee jaar eerder al gestart. Toen we de schoolplannen moesten schrijven, merkte ik dat er bij intern begeleiders nog veel onduidelijkheid was over hoe je goede ambities kunt stellen. Als scholengroep hebben we afgesproken dat we minimaal het landelijk gemiddelde op basis van de schoolweging willen, maar niet iedere school zat daar al. Dan is het een zoektocht naar een ambitieus maar toch realistisch doel. En: hoe neem ik mijn team daarin mee? Dus toen de IEP-adviseur vertelde over deze training, die zowel op schoolniveau als bovenschoolniveau kon worden gegeven, leek dat ons een goede stap.’
Wie hebben de training uiteindelijk gevolgd?
‘Ik heb deze samen gevolgd met alle dertien intern begeleiders. Dat zij er allemaal graag bij wilden zijn, liet ook zien dat de noodzaak gevoeld werd om meer kennis en vaardigheden op te doen wat betreft het stellen van ambities.’
Hadden jullie specifieke wensen voor de IEP training?
Niet echt: de opzet van de training sloot al goed aan op wat wij wilden. Ik heb vooraf overleg gehad met een van de trainers, en we kwamen erop uit dat het voor onze intern begeleiders in de eerste plaats belangrijk was om de inhoud van de referentiekaders scherp te krijgen. Vanuit het IEP LVS wordt er natuurlijk heel erg vanuit de referentieniveaus beredeneerd, en als intern begeleider moet je goed boven de stof staan om je leerkrachten daarin te begeleiden. In de training is de theorie eerst besproken, en daarna zijn we heel concreet gaan kijken naar de specifieke ambities per school. Hoe kun je die berekenen? Wat zijn de afgelopen jaren jullie doelen of resultaten geweest? En hoe neem je die dan mee in het stellen van de ambities? Het was dus zowel een theoretische als praktische training.’
Hoe vond je de training?
‘Heel prima. Omdat er twee trainers waren, was de training heel dynamisch. Er was daardoor ook voldoende individuele begeleiding, want een groot deel van de training was een werksessie waarin de intern begeleiders met een werkboek aan de slag gingen. Het tempo was goed en de inhoud sloot aan op de doelgroep van intern begeleiders.’
Wat heeft de training jullie opgeleverd?
‘Ik denk dat voor de intern begeleiders nu heel duidelijk is op basis waarvan ze hun ambities kunnen stellen, en dat ze dat goed kunnen verklaren naar hun team. Ze zijn zich er ook meer bewust van dat je een verschil mag maken tussen korte en lange termijn ambities en dat de schoolcontext heel erg meetelt. Wat me ook is bijgebleven van de training zijn de inzichten in hoe een IB’er tussentijds richting die ambities kan sturen. Want bij ambities denken we vooral aan het niveau dat we willen dat kinderen eind groep 8 behalen. Maar daar gaat natuurlijk een hele loopbaan aan vooraf, en die ambities kun je in het IEP LVS al invoeren vanaf groep 3. Ik denk dat onze IB’ers nu echt inzicht hebben in wat kinderen bijvoorbeeld in groep 6 moeten beheersen, om de uiteindelijke ambitie in groep 8 te kunnen behalen. Het hele proces wordt zo duidelijker. En als de IB’er dat proces makkelijker kan vertalen voor de leerkracht, dan begrijpt de leerkracht nog beter waar we in groep 6 naar toe werken en wanneer het nodig is om dat proces bij te sturen.’
Staat het kind daardoor meer centraal?
Ja, ik denk dat we ons er bewuster van zijn – door het IEP LVS, maar ook door deze training- dat we toetsen om de vaardigheden van de kinderen te meten, en niet om een percentage te halen. Het gaat er om of er bij kinderen genoeg is blijven hangen van wat je in je lessen hebt aangeboden. Zo niet, wat kun je dan anders doen? En hoe kun je nog meer differentiëren voor de kinderen die de stof wel of niet beheersen? Zodat het veel meer gaat over het verhaal áchter het resultaat.’
Zouden jullie vaker een training willen volgen?
‘Ja, we hebben met elkaar al besloten dat we in januari met de IB’ers verder gaan met de training “Verdiep in IEP”. En ik kan me zomaar voorstellen dat een intern begeleider zegt: ‘Ik wil de training over ambities stellen ook op school doen met mijn team.’