Gastcolumn: vanuit onze missie een kritische blik op toetsing
Je wordt als leerling uitgedaagd prestaties te leveren, zodat je met een diploma de school verlaat. Want met een diploma gaan deuren open. Maar misschien nog wel belangrijker: we willen leerlingen helpen uit te groeien tot een goede volwassene, een fijn mens. Dat ze iemand worden, die met zelfvertrouwen in de wereld staat. Iemand die het lef heeft om verantwoordelijkheid te nemen. Iemand die weet hoe je samen kunt zijn met anderen. Een persoonlijkheid!
Vanuit deze gedachte besluiten we dat blijven zitten in de onderbouw geen optie is. Alle leerlingen gaan over en we kijken welke vorm van leren passend is; uit boeken of in de praktijk? Met vmbo-k kun je ook uitstromen naar mbo niveau 3 of 4, net zoals met een tl-diploma. Hierover blijven we in gesprek met de leerlingen en hun ouders, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. Dit levert mooie, eerlijke gesprekken op.
Zegt de toets iets over de kwaliteit van de les of over de groei van de leerling?
Manon Rijken, teamleider onderbouw Openbaar VMBO en MAVO Zeist – OVMZ
Als we vanuit onze missie kritisch kijken naar onze manier van toetsen, hoe dragen onvoldoendes dan bij aan het zelfvertrouwen? Ontwikkel je je beter als je veel toetsen maakt? Zegt de toets iets over de kwaliteit van de les of over de groei van de leerling? Als we vinden dat een leerling fouten mag maken en daarvan kan leren, hoe pakken we dat dan aan?
Ontzettend fijn dat we op OVMZ kijken naar de totale ontwikkeling van leerlingen en niet alleen naar de cijfers. Cijfers die we vanaf nu tot een minimum gaan beperken. Waar we samen naartoe werken. Cijfers waar we niet onderuit kunnen vanwege het examen, maar ook niet omdat het werken zonder toetsen voor cijfers te vroeg komt voor veel leerlingen, hun ouders en ook voor sommige collega’s.
Het vraagt een andere manier van kijken. Van soms kansen geven, ook als we er misschien zelf niet zoveel vertrouwen in hebben, maar de leerling en ouders wel. En er dan tegelijkertijd op letten dat dit écht kansen zijn en niet kansloos met uitzicht op falen. Het is een gezamenlijke beslissing waarin de leerling centraal staat.
Wat is het onderwijs toch mooi en interessant!
Toets! Special
Deze gastcolumn is onderdeel van de Toets!Special. Heb jij de Toets! Special #4 ‘Toetsbeleid… en dan?’ nog niet in je (digitale) mailbox zitten? Vraag dan nu gratis deze editie aan en ontvang direct de digitale versie. Liever per post, dat kan ook!