Directeur Debby Schouten-Coesel over het IEP LVS
Nederland kleurt IEP–groen. Inmiddels werkt 30% van de basisscholen met het IEP LVS. Alle schooltypen werken met veel enthousiasme met IEP zoals SBO scholen, reguliere scholen en internationale scholen. Dit geldt ook voor Jenaplan, Dalton en vrije scholen, elk met hun eigen onderwijsvisie. Op deze pagina lees je de ervaringen van de Koningin Wilhelminaschool; een school voor Daltononderwijs.
De Koningin Wilhelminaschool (KWS, Daltononderwijs) in Overveen werkt nu voor het vierde jaar met het IEP LVS. In dit artikel deelt directeur Debby Schouten-Coesel haar ervaringen met IEP.
Compleet beeld van de leerling
Toen de Koningin Wilhelminaschool op zoek ging naar een nieuw leerlingvolgsysteem, gebruikten ze al een aantal jaren de IEP Eindtoets – nu de doorstroomtoets- in groep 8. Die ervaring was heel positief. Debby: ‘Vooral omdat er één boekje werd gebruikt en geen apart antwoordvel. Maar ook de kortere afnameduur, de goede teksten voor begrijpend lezen en een vriendelijkere vormgeving. Dus toen we een nieuw leerlingvolgsysteem zochten dat beter paste bij hoe wij naar de ontwikkeling van het kind kijken, was IEP een logische keuze. Het geeft ons een compleet beeld van de leerling, zeker omdat IEP behalve naar hoofd ook naar hart en handen kijkt.’
IEP begint bij het kind
Na ruim drie jaar werken met het IEP LVS is Debby nog steeds enthousiast. Ze legt uit waarom IEP heel passend is bij de manier van lesgeven op haar school. ‘We zijn een Daltonschool, dus willen we echt uitgaan van waar het kind staat en welke groei een kind doormaakt. We hebben hoge verwachtingen en vinden het belangrijk dat kinderen zich blijven ontwikkelen. Het IEP LVS maakt die groei heel inzichtelijk. Je kunt zien op welke specifieke onderdelen een leerling gegroeid is of waar groei juist uitblijft.’
IEP begint bij het kind, licht Debby toe, en vervolgens kun je op schoolniveau alles eruit halen wat je nodig hebt. Bij hun vorige leerlingvolgsysteem werkte dit andersom: ‘Dat begon bij de groep: dit is de norm, en je voldoet wel of niet aan die norm. Maar het gemiddelde kind bestaat niet, en die norm verschuift bovendien elke keer. Uiteindelijk laten veel leerlingvolgsystemen groei zien, maar IEP richt zich op de groei ten opzichte van het kind zelf. Dat gaf voor ons de doorslag.’
“Met IEP maak je de leerling eigenaar van zijn of haar ontwikkeling, en daarmee geef je het kind een stukje autonomie.”
Debby Schouten, Directeur Koningin Wilhelminaschool
Autonomie bij het kind
In de aansluiting van IEP op het Dalton onderwijs ziet Debby, behalve focus op de groei van het individuele kind, ook autonomie als een belangrijk aspect: ‘Met IEP maak je de leerling eigenaar van zijn of haar ontwikkeling, en daarmee geef je het kind een stukje autonomie. Het kind krijgt een beeld van waar hij staat, wat hij gedaan heeft en met welke doelen hij de komende tijd aan de slag kan. Wij werken op school heel doelgericht en IEP maakt dat mogelijk. Bovendien kijk je met de hart- en handeninstrumenten ook naar de mate van zelfstandigheid, autonomie, het zelfvertrouwen. Dat geeft ons veel informatie over hoe wij het onderwijs kunnen inrichten voor het kind.’
Anders kijken
De overstap naar het IEP LVS verliep vrij soepel voor de Koningin Wilhelminaschool. Vooral voor de ouders in de bovenbouwgroepen was het even schakelen: ‘Die willen vaak al weten in welke richting hun kind straks zal uitstromen. Ze waren gewend aan de resultatenweergave van het vorige leerlingvolgsysteem, en met IEP ziet het er ineens anders uit. We hebben toen een extra informatiebrief gegeven, maar als ik erop terugkijk denk ik dat je er als school goed aan doet ook informatiebijeenkomst te organiseren. Dan kun je alles nog wat beter uitleggen.’
Voor de school zelf was het ook wel even wennen om de resultaten te lezen. ‘Maar als je daar anders naar leert kijken, kun je dezelfde gegevens eruit halen en zorgt het juist voor een verdiepingsslag. Enerzijds op het niveau van de leerling, maar ook op schoolniveau: je kunt heel goed zien wat de kwaliteit van het onderwijs van de school is.’ Of er ook weleens iets misging? ‘Jawel, want nieuwe dingen moet je soms eerst een keer ervaren. Gelukkig was IEP dan heel goed te bereiken voor advies.’
Meer weten over het IEP LVS?
Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.
Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.