Een positieve insteek met het IEP LVS

Een positieve insteek met het IEP LVS
Een positieve insteek met het IEP LVS

Met het IEP LVS focus je op de groei van je leerlingen. Je kijkt ontwikkelgericht, niet prestatiegericht. We vergelijken leerlingen niet met elkaar: dan doe je leerlingen tekort, vinden we bij IEP. Met een positieve insteek helpt het IEP LVS leerlingen echt verder in hun ontwikkeling.

Bij IEP vinden we het heel belangrijk dat toetsen betekenisvol zijn: een hulpmiddel in de ontwikkeling van leerlingen. Dat gaat over toetsen zonder stress, en toetsen die echt inzicht geven in welke doelen een leerling al beheerst. Maar het gaat ook over wat je doet met de toetsresultaten. Daar komt de term ‘vergelijkend meten’ om de hoek kijken.

 

Leren boven presteren!

In Nederland is het lang gebruikelijk geweest om de toetsresultaten van leerlingen te vergelijken met de scores van andere leerlingen in hetzelfde leerjaar. Maar veel onderwijskundigen, en wij bij IEP, menen dat vergelijkend meten een kind tekort doet. Zo geeft het vergelijken van toetsresultaten onvoldoende zicht op de groei van de leerling. Aan de percentielscores, “A-E” en “I-IV”, hechten we vervolgens zoveel waarde dat we presteren te vaak boven leren stellen. Bovendien creëert vergelijkend meten ongemak bij kinderen: zo werkt het faalangst en prestatiedruk in de hand.

 

Individuele groei

Dit is waarom we bij IEP niet doen aan vergelijkend meten. IEP meet de ontwikkeling van het kind en brengt de groei in kaart. Niet de groei ten opzichte van andere kinderen in Nederland; maar de stappen die het kind heeft gezet sinds de laatste meting. Soms is dat op taal- of rekenniveau, en soms zit die groei juist in zelfvertrouwen of planvaardigheid. Al deze stappen dragen uiteindelijk bij aan het behalen van de onderwijsdoelen. Verzanden in een E-score geeft de leerontwikkeling juist een knauw. Want zijn kinderen niet veel te verschillend om ze met elkaar te vergelijken?

 

Ontwikkelgericht volgen

Door ontwikkelgericht te volgen, in plaats van prestatiegericht, krijg je met het IEP LVS echt inzicht in wat een leerling al kan en waar nog ruimte is om te leren. Focus op de groei van een individuele leerling werkt bovendien motiverend en versterkt het zelfvertrouwen. Op de Talentenkaart kunnen leerlingen zelf hun ontwikkellijnen en leergroeimeters zien. Die gaan alleen over hun eigen leerproces. Leerlingen worden niet afgerekend op hun prestaties; ze zien dat hun harde werk vruchten afwerpt. Zo helpt het IEP LVS kinderen vooruit in hun ontwikkeling.

 

Meer weten over het IEP LVS?

Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar.

Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.

Reacties (2)

  1. Irene Fokkens

    Goedemorgen,c

    We komen op je vraag terug via de mail.

    Groet, team IEP

  2. Yahsi

    Hoi,
    Kan het ineens zo zijn dat een leerling niet groep 7 toets doet maar gr 5
    Doen ze de toetsering over de hele schooljaar in gr 5 of de eerste periode van het leerjaar?

    Volgens mij kunnen dan de leerlingen dan niet op zijn eigen niveau scoren onderweg naar 5B

    Zit die grens er op?

    Mvgr

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *