Menu
VO - Toets! Special #2 - Eigenaarschap
VO - Toets! Special #2 - Eigenaarschap

Toets! Special #2 – Eigenaarschap: illusie of realiteit?

Eigenaarschap. Het is een term die regelmatig valt in het voortgezet onderwijs. Maar wat is het eigenlijk en hoe gaan we ermee om? “Eigenaarschap betekent dat je je verantwoordelijk voelt én dat je je verantwoordelijkheid neemt. Het is van jou, jij staat ervoor. Als het goed gaat, mag je trots zijn en als het misgaat, neem je je verlies en ga je nieuwe acties inzetten om eventuele fouten te herstellen of om ervan te leren.” aldus Janneke Helsloot, manager productmanagement bij Bureau ICE.

Maar dit is natuurlijk niet de enige uitleg van eigenaarschap die er is. In deze editie van Toets! Special laten we zien hoe docenten en schoolleiders hier op hun school invulling aan geven. Zodat jij straks met nieuwe input, tips en inspiratie jouw definitie van eigenaarschap in de praktijk kunt brengen.

Lees verder voor een sneak peak van de inhoud en vraag de special gratis aan!

Toets! Special #2 VO

Thematische lesblokken en feedback in plaats van cijfers

Eigenaarschap bij leerlingen speelt een belangrijke rol in het onderwijsconcept van het MLA#2, de nieuwe vestiging van het Montessori Lyceum Amsterdam. Schoolleider Deborah Odendaal vertelt in deze Toets! Special hoe ze met brede brugklassen en thematische lesblokken ‘teruggaan naar de bedoeling’, waarom ze geen cijfers geven en hoe leerlingen en ouders daarop reageren.

Ervaring MLA#2

Column Steffie van der Meijden

“Als leerkracht in het gespecialiseerd onderwijs, heb ik de allermooiste baan van de wereld. Het doorzettingsvermogen, de humor die de kinderen meebrengen de klas in, de kansen die ze altijd weer aangrijpen en de prachtige ontroerende verhalen zorgen ervoor dat ik iedere dag met plezier naar mijn werk ga. En dan heb ik nog niet eens benoemd wat het doet als een leerling een succes ervaart. De twinkel die in de ogen van de kinderen komt als ze ‘iets’ doorhebben, de lach op hun gezicht waarmee ze mij aankijken is onbeschrijfelijk.” Lees de column in Toets! Special #2.  

Steffie van der Meijden

Toetspraat met leerlingen

Vijf leerlingen van het Leidsche Rijn College in Utrecht vertellen over eigenaarschap op school. Hoe bespreken ze een toets na? Aan welke doelen werken ze? En wat zouden ze veranderen als ze het zelf voor het zeggen hadden?

Ik vind dat er meer aandacht moet komen voor hoe je leert van je fouten.
Rafi Benbouazza - Leerling Leidsche Rijn College, Utrecht

Onderwijsexperts aan het woord

Dat en meer lees je in de nieuwste editie van Toets! Special, Eigenaarschap: illusie of realiteit? Van schoolleiders en leerlingen tot docenten en wetenschappers, ze komen allemaal aan bod. Elk hebben ze hun eigen expertise en ervaring in het onderwijs. Vraag hieronder jouw exemplaar aan en ontvang inspiratie, tips en ervaringsverhalen uit het voortgezet onderwijs.

Toets! Special overzicht

Ontvang het magazine

Wil jij een flinke dosis inspiratie en interessant leesvoer ontvangen? Meld je dan hieronder aan en ontvang de gratis Toets! Special direct in je digitale inbox en/of binnenkort in jouw brievenbus.