De implementatie van het IEP LVS

Dit artikel verscheen eerder op de website van onze partner Edux.

Met het IEP Leerlingvolgsysteem volgen inmiddels bijna 800 scholen de ontwikkeling van de leerlingen. Deze scholen zijn overgestapt naar het IEP LVS omdat het beter aansluit bij de visie van de school en omdat zij daarmee beter de groei en de ontwikkeling van de individuele leerling in beeld kunnen brengen. Een mooie, bewuste keuze, die vraagt om een goede implementatie.

Wat is het IEP Leerlingvolgsysteem?

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen, zonder daarbij vergeleken te worden met anderen.

Implementatie, waarom?

Omdat het nieuwe stap is en je op een andere manier gaat werken, biedt IEP het eerste jaar een laagdrempelig implementatietraject aan. Het afgelopen jaar hebben veel scholen (70%) hier gebruik van gemaakt. Deze scholen geven aan dat ze de begeleiding heel fijn vinden. Samen met de scholen zorgt IEP voor een goede opstart en begeleiding van de leerkrachten tijdens de eerste keer toetsen. Tussendoor kun je op de pagina Mijn IEP-kanaal allerlei informatie vinden en is de klantenservice altijd bereikbaar om vragen te beantwoorden. Na de eerste toetsafname biedt IEP de gelegenheid om een afspraak te maken met een adviseur om samen de verschillende rapportages door te nemen en te leren begrijpen.

Doordat scholen met behulp van het IEP Leerlingvolgsysteem de leerlingen op een andere manier gaan volgen, komen ze vaak tot nieuwe inzichten. Nieuwe inzichten leiden tot vraagstukken waar scholen graag over willen sparren of waar ze ondersteuning bij zoeken. Dat is het moment waarop IEP de begeleiding overdraagt aan Edux. Voor de scholen in het zuiden van het land werken Edux en IEP intensief samen. Onderwijsadviseurs kunnen de vertaling maken van resultaten naar de praktijk. Wat betekenen de gegevens voor mijn aanpak op school-, groeps- en/of leerlingniveau?

In de praktijk

KC Platijn (in Best) is een van de scholen die schooljaar 2020/2021 is overgestapt op het IEP Leerlingvolgsysteem met groep 3 t/m 8. Hier is IEP adviseur Daphne gestart met een startbijeenkomst. “Het was fijn om de referentieniveaus op te frissen en om daarna het IEP LVS te leren kennen doormiddel van een praktische opdracht.”, aldus Ada, intern begeleider op KC Platijn. Ook op deze school was er in het eerste jaar de behoefte om te sparren met een onderwijsadviseur over de nieuwe inzichten vanuit het IEP LVS. Daarom heeft Sanne Maas, adviseur bij Edux, de begeleiding van IEP overgenomen om de brug te slaan tussen toetsresultaten en de onderwijspraktijk. “Mooi dat Sanne met een helikopterview naar de resultaten keek. Daardoor keek ik ook weer wat kritischer en zijn onze school- en groepsbesprekingen nog verder versterkt.”, aldus Ada. Daarnaast zijn leerkrachten en kinderen ook ontzettend enthousiast over de IEP toetsen. ‘Het is voor kinderen een fijne manier van toetsen, goed te gebruiken in onze units en het werkt voor ons werkdruk verminderend!’.


Meer weten?

Wil je meer weten over het IEP LVS of de implementatie van het IEP LVS? Neem dan gerust contact op met Daphne van Heusden. Wil je meer weten over de vertaling van de resultaten naar de onderwijspraktijk? Neem dan contact op met Edux adviseur Sanne Maas-van Kaathoven.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *