Mart van Maasdam (Nimeto) over onze training Examencommissie PDCA
“Enorm waardevol om te horen hoe andere mbo-instellingen dit aanpakken”. Mart van Maasdam volgde de training Examencommissie PDCA
Mart van Maasdam is lid van de examencommissie van MBO Vakschool Nimeto, en is daarnaast als coach (“het woord ‘docent’ dekt de lading niet meer,” aldus Mart) verbonden aan de opleiding Vastgoedadviseur & Projectmanagement van Nimeto. Begin 2021 volgde hij de training Examencommissie PDCA van Bureau ICE. Deze training is voor examencommissieleden die meer willen weten over hoe je de kwaliteit rondom examinering borgt, en welke tools en taken daarbij komen kijken.
Wat was voor jou de aanleiding om de training Examencommissie PDCA te volgen?
“Ik zit momenteel al bijna twee jaar in de examencommissie. We verwachten van Nimeto dat de examens goed gewaarborgd en verzorgd worden. Sinds kort hebben we daarom een scheiding gemaakt tussen examenbureau en examencommissie. Het examenbureau stelt de examens vast en keurt ze goed, en de examencommissie zorgt voor het borgen van de examens: hoe examineren we, en zijn de omstandigheden waarin we het examen afnemen gelijk voor elke student? Als examencommissielid geef je daar adviezen over. Dat vraagt om het nemen van een zekere afstand. Het is soms best lastig om die scheidslijn tussen examenbureau en examencommissie duidelijk te maken binnen de organisatie. Ik was benieuwd wat wij daarin nog konden verbeteren en hoe andere onderwijsinstellingen dat doen. Daarom ben ik deze training samen met een collega gaan volgen.”
En? Heeft de training je hier meer helderheid over gegeven?
“Absoluut! De training had een theoretische leidraad, maar was ook heel praktisch. Zo kwam onder andere aan bod wat een logische volgorde is van diverse stappen van het examineringsproces, en bij wie welke verantwoordelijkheid ligt. Ook werden de juridische kanttekeningen besproken en kregen we praktische handvatten mee over hoe je dingen kunt optimaliseren.
Wat ik erg prettig vond, is dat je overal in werd meegenomen, maar niet “gestuurd”. Het werd je niet opgelegd, maar je werd wél gestimuleerd om kritisch te kijken naar hoe jouw organisatie de examinering ingericht heeft en hoe het beter kan.”
Hoe was het om de training te volgen met examencommissieleden van andere mbo-instellingen?
“Heel fijn. De setting was positief en ontspannen. In onze groep waren 4 verschillende scholen vertegenwoordigd. Iedereen zat er met hetzelfde doel: verbeteren en ervaringen uitwisselen. En juist omdat je allemaal uit een andere omgeving komt, was het onderling ervaringen uitwisselen enorm waardevol: hoe is de taaksamenstelling bij andere scholen? Hoeveel uur per week besteden zij aan de examencommissie? En hoe stellen zij documenten samen? Er zijn ook onderling documenten gedeeld. Enorm leerzaam.”
Het is inmiddels alweer een paar maanden geleden dat je de training hebt gevolgd. Wat is je ervan bijgebleven?
Lachend: “Het broodje kaas! Maar dat is voor jou vast niet interessant.” Dan vervolgt Mart: “Wat me is bijgebleven is de structuur en de verantwoordelijkheden van de examencommissie. En dan met name hoe je een scheiding aanbrengt in het zorgen en het borgen. Want daar zit in de praktijk soms een spanningsveld: wordt mij nu iets gevraagd vanwege mijn rol als coach, of als examencommissielid? In de training kwam aan bod hoe belangrijk het is om die rol goed in de gaten te blijven houden.
De positie die je inneemt als examencommissie is van belang. Ook voor de school zelf. Het is essentieel dat de examencommissie weet waar ze mee bezig zijn. En dat je als lid van de examencommissie iedere keer je rol als adviseur helder hebt: je geeft een advies; het is in de meeste gevallen niet aan jou om knopen door te hakken. Dat is nog niet altijd duidelijk in de organisatie.
Daarom communiceer ik dit nu zelf beter, iedere keer dat zoiets speelt. Ik vraag dan: “Welke pet wil je dat ik nu op zet: die van coach, of van examencommissielid?” En ik vraag mezelf af: “Wíl ik die pet nu wel op hebben?” Ja, daar ben ik veel bewuster mee bezig sinds de training.
“Het is essentieel dat de examencommissie weet waar ze mee bezig zijn.”
Wat is voor jou echt de meerwaarde geweest van het volgen van deze training?
Gedecideerd: “Met name een kijkje in de keuken van anderen. Het uitwisselen van ervaringen, en de gesprekken die plaatsvonden over de manier van werken van elkaar: waarom doen jullie dat op die manier? Zonder elkaar te veroordelen, maar vooral uit interesse en om van elkaar te leren.”
Heb je naar aanleiding van de training dingen veranderd in je werkwijze?
“We zijn nu bezig om alle documenten en procedures die we hebben nog even te checken op vindbaarheid. Het is belangrijk dat elke student informatie over examinering met één druk op de knop kan vinden. Daar wil ik graag meer structuur in gaan aanbrengen.”
Raad je collega’s aan deze training te volgen?
“Sterker nog: dat heb ik al gedaan! Ik vond de training zo waardevol, dat ik deze heb aangeraden aan twee collega’s die de examencommissie volgend schooljaar komen versterken. Er valt altijd iets te verbeteren en het is belangrijk om bij te blijven.
Daarnaast ga ik me opgeven voor de vervolgtraining Professional. Ik vind dat ook een verplichting naar de school en studenten toe: de leden van de examencommissie moeten weten waar ze het over hebben. Daar moet je op kunnen vertrouwen. In de vervolgtraining komt het juridische stuk ook meer aan bod: wanneer is er fraude, wanneer mag een student een herexamen doen? Dat is essentieel om goed in te richten. Ik hoef niet stil te zitten dus!”
Verrijk je kennis!
Ben je net als Mart benieuwd hoe jullie het examenproces kunnen verbeteren en nieuwsgierig naar hoe andere onderwijsinstellingen het aanpakken? Dan is de training Examencommissie Startbekwaam PDCA ook iets voor jou. Aan bod komen: de taken en verantwoordelijkheden binnen de examencyclus, evaluatie en uitvoering examenproces en regelgeving en actueel Onderzoekskader. Na afronding van de training mag je je zelf gecertificeerd examencommissielid noemen.