Tijdens de opstart heb je e.e.a. klaargezet, de e-learning gevolgd en misschien zelfs al een vragenmoment gepland met jouw IEP-adviseur. Nu wil je vast binnenkort met het IEP LVS gaan starten, maar je wilt eerst de collega’s en de leerlingen voorbereiden. Lees op deze pagina hoe je dit doet.
Voorbereiding en afname
Algemene informatie
Even opfrissen wat we allemaal bij stap 1 van het implementeren hebben besproken? Kijk dan nog een keer op de pagina van de IEP-learning.
Handleiding, IEP LVS en veelgestelde vragen
Voor het voorbereiden van de leerlingen en het afnemen van de toetsen heb je vast vragen zoals: welke toetsen bevat het IEP LVS? Welke hulpmiddelen mogen leerlingen gebruiken? Hoeveel tijd hebben de leerlingen nodig? Alle informatie hierover vind je in de handleiding, in het IEP LVS en in de veelgestelde vragen.
LVS-toetsen plannen
De doorstroomtoets wordt nu in februari afgenomen in plaats van in april. Ontdek hoe je de LVS-toetsen het beste kunt plannen nu de doorstroomtoets eerder in het jaar wordt afgenomen.
In deze video geeft Lisanne, onderwijskundig adviseur bij IEP, uitleg.
Webinar passend toetsen
Met het IEP LVS heb je de mogelijkheid om passend te toetsen. In dit webinar nemen we je mee in onze visie op (passend) toetsen, waarin het aanbod leidend is voor de toets die je klaarzet. Wat doe je met de resultaten als je verschillende toetsen hebt afgenomen in je groep? Wat betekent het als je besluit om op verschillende momenten te gaan toetsen? We vertellen het je graag.
Technisch lezen
In het IEP LVS vind je het instrument technisch lezen. We krijgen zo nu en dan vragen over dit nieuwe instrument. Begrijpelijk, want het is een nieuwe manier van toetsen. In deze video neemt IEP-adviseur Elly je mee in de voorbereiding, afname en de beoordeling van technisch lezen. Als extra hulp bij het beoordelen van leestechniek en leesexpressie, hebben we voor alle toetsen voorbeeldfragmenten toegevoegd aan het beoordelingsmodel.
Hieronder vind je het artikel over onze visie van technisch lezen in het IEP LVS, hierin leggen we uit waarom we gekozen hebben voor deze vorm en hoe de toets in elkaar zit. Bij het artikel hoort het interview met Karin Sauter; intern begeleider op basisschool de Horizon in Rilland. Ze deelt haar ervaringen met technisch lezen in het IEP LVS en daarmee over het loslaten van de DMT- en AVI-toetsen.
Leerlingen voorbereiden
Oefenen met leerlingen is niet nodig, ze oefenen al het hele schooljaar. Voorbereiden op en kennismaken met het IEP LVS is wel zinvol, zodat de leerlingen vol zelfvertrouwen aan het IEP LVS kunnen beginnen.
Er zijn een aantal mogelijkheden:
- In de toets/het instrument: Voorafgaand aan het instrument krijgen de leerlingen een aantal voorbeeldvragen en in leerjaar 3 t/m 5 ook een instructievideo. Zo start iedere leerling met een kleine voorbereiding.
- Voorbeelden van opgaven: Als je liever samen met de leerlingen de eerste afname voorbereid, bekijk dan samen met de leerlingen www.proef-toets.nl. Hier vind je per leerjaar een aantal voorbeeldvragen, zodat de leerlingen voorbereid zijn op de soorten vragen die in de toetsen en instrumenten voorkomen.
- Instructievideo klassikaal: Zoals benoemd bij stap 1, bevatten de meeste toetsen en instrumenten een instructievideo voor de leerlingen. Deze kun je ook vooraf klassikaal met de leerlingen bekijken. Hieronder zie je welke instructievideo’s er beschikbaar zijn.
Filmpjes per leerjaar
- Taalverzorging
- Rekenen
- Leeraanpak
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Creatief vermogen
- Taalverzorging
- Lezen
- Rekenen
- Leeraanpak
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Creatief vermogen
- Taalverzorging
- Lezen
- Rekenen
- Leeraanpak
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Creatief vermogen
- Leeraanpak
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Creatief vermogen
- Leeraanpak
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Creatief vermogen
- Leeraanpak
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Creatief vermogen