Menu
Focus op groei - Ronde 3
Focus op groei - Ronde 3

Presentaties Ronde 3

Welkom bij Ronde 3

Op deze pagina kun je de sessies van ronde 3 teruglezen en grotendeels ook terugkijken. Wil je een sessie uit een andere ronde bekijken? Maak dan gebruik van bovenstaande knoppen.

Toetsen, waarom eigenlijk... Praktijkverhaal van een school | Karin Sauter

In deze sessie vertel ik een praktijkverhaal van de zoektocht van een kleine dorpsschool naar het antwoord op de vraag “Toetsen, waarom eigenlijk?” Over de frustratie en de onzekerheden, maar ook over de nieuwe uitdagingen en oplossingen. 

Wat leer je?

  • Waarom moeten we toetsen op de basisschool, voor wie doen we het eigenlijk? 
  • Aan wie willen we welke boodschap meegeven? 
  • Wat kunnen we als school nu met de toetsresultaten? 

Karin Sauter is al meer dan 25 jaar leerkracht, intern begeleider en Master SEN begeleider. Op dit moment is zij groepsleerkracht groep 7 en intern begeleider op basisschool de Horizon in Rilland. 

Karin Sauter - Focus Op Groei

Help, mijn executieve functies doen het niet! | Wilma Loedeman

Ervaar zelf waar kinderen met minder ontwikkelde executieve functies tegenaan kunnen lopen en leer hoe je hier zelf met de leerlingen aan kunt werken!

“Nu is Tom zijn huiswerk weer vergeten, Emma is voor de tiende keer vandaag haar potlood kwijt en Linda is een slimme meid, maar ik heb al een paar keer verteld wat ze moet doen en nog is ze niet aan de slag.” – dit zijn dé dagelijkse struggles van iedere leerkracht. Hoe komt dit nou? En wat kun je er als leerkracht aan doen? Leer hoe dit te maken kan hebben met de executieve functies van een leerling. 

Wilma Loedeman studeerde aan de pabo te ’s Hertogenbosch. Na verschillende jaren voor de klas te hebben gestaan studeerde zij orthopedagogiek aan de Universiteit te Utrecht. Hierna werkte zij als leerkracht po, docent en zorgcoördinator vo. Tegenwoordig is zij toetsspecialist bij Bureau ICE.

Wilma Loedeman - Focus Op Groei

Referentieniveau taal en rekenen: van theorie naar onderwijspraktijk | Simone Schrier

Wat is de betekenis van de referentieniveaus voor het onderwijs in de klas? In het nieuwe onderwijsresultatenmodel beoordeelt de inspectie de eindopbrengsten aan de hand behaalde percentages op de referentieniveaus. Tijdens deze workshop kijken we naar de betekenis van de referentieniveaus taal en rekenen voor het aanbod en je didactisch handelen in de groep. Wat houden de referentieniveaus nu eigenlijk in? Wat kan ik ermee in mijn bovenbouwgroep?

Over Simone

Simone Schrier is onderwijskundige en onderwijsadviseur bij Edux. Zij houdt zich hier met name bezig data- analyse en vertaling van deze gegevens naar het didactisch handelen en het aanbod in de klas.

Simone Schrier - Focus Op Groei