Een compleet beeld van je leerling! Ondersteuning bij determinatie en overgang

JIJ! hoofd-hart-handen

Kunnen we onze leerlingen met een gerust hart naar het volgende leerjaar over laten gaan en hoe bepalen we nu goed welke leerweg het beste bij al die verschillende leerlingen past? Het zijn vragen die in ‘gewone’ tijden soms al voor hoofdbrekens zorgen, maar in deze tijd van onderwijs op afstand, zijn ze nog uitdagender. Er zijn altijd leerlingen waarover geen enkele twijfel bestaat, ook nu je ze wat minder ziet. Maar juist bij die leerlingen waar je minder grip op hebt en waar je over twijfelt wil je het goed doen. Je wil ze niet onder- en niet overschatten, want in beide gevallen zitten ze straks niet op hun plek. We helpen je graag in dit proces, waarbij we je meer inzicht willen geven in drie factoren die een rol spelen bij het studiesucces van een leerling: hoofd, hart en handen.

Hoofd: waar staat mijn leerling op het gebied van de schoolvakken?

Om goed te bepalen of een leerling het gewenste niveau heeft behaald voor de schoolvakken kan het helpen om een objectieve meting uit te voeren. Hiervoor kun je voor een aantal vakken de methode-onafhankelijke toetsen in het JIJ! Leerlingvolgsysteem (LVS) inzetten. Dit kun je summatief doen, waarbij je het eindniveau vastlegt, maar je kunt de toetsen ook formatief inzetten. Juist in deze tijd is het belangrijk om te kijken naar de voortgang van een leerling en het leerproces. Het is dan wel van belang dat je van te voren duidelijke leerdoelen hebt opgesteld. Zie je voldoende groei bij de leerling en op welke aspecten kun je de leerling nog bijsturen om te kunnen groeien en de gewenste doelen te behalen? De rapportages in het leerlingvolgsysteem, waarin voortgang op verschillende aspecten en landelijke scores en normscores ziet, helpen je om dit in kaart te brengen. Wil je deze toetsen op afstand inzetten? Meer informatie over het leerlingvolgsysteem en het toetsaanbod vind je op de JIJ! LVS pagina. We adviseren je graag over welke toetsen je het beste kunt gebruiken, de praktische uitvoerbaarheid ervan en hoe je deze toetsen formatief in kunt zetten.

Hart-handen: completer beeld van je leerling

Ondersteuning bij determinatie en overgangMinstens zo belangrijk voor het studiesucces van leerlingen zijn competenties als het kunnen plannen en organiseren van je werk of hoe vindingrijk of volhardend je bent. Elke leerling is hierin anders. Het in kaart brengen van deze sociaal-emotionele (hart) en executieve (handen) vaardigheden kan jouw beeld over een leerling op deze gebieden aanscherpen, zodat je een goede inschatting kunt maken van zijn/haar talenten en uitdagingen, ook buiten de schoolvakken om. Dit kan je helpen bij het onderbouwen van het advies bij het overgaan naar een volgend leerjaar en de bepaling van het leerniveau. In het JIJ! LVS zijn vanaf nu de hart-handen instrumenten Creatief vermogen, Leeraanpak en Sociale context beschikbaar.

Aanvragen rondleiding of proefaccount JIJ! LVS

Heb je al toegang tot het JIJ! LVS? Dan staan de hart-handen instrumenten voor je klaar in de ‘Toetslijst’. Heb je nog geen account? Vraag dan via onderstaand e-mailadres een rondleiding door het JIJ! LVS of een proefaccount aan. Dan kun je de zelfevaluaties rustig bekijken.
Meer informatie over deze instrumenten vind je op de JIJ! hart-handenpagina.

Kunnen we je op een andere manier helpen?

We horen het ook graag als we je op een andere manier kunnen helpen. Je kunt ons bereiken op: 088 556 9800 of via jij@bureau-ice.nl.

Plaats een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *